Jaké auto pořídit v současné době: Vyplatí se více nové nebo ojeté a jaký vybrat pohon?

 Auto-Moto 
05. ledna 2022 20:37 / Petr Vlach
  3
📷
3 fotografie v galerii
Běžný spotřebitel si na nákup elektromobilu bude muset ještě počkat Pixabay
Pokud uvažujete o nákupu auta, řešíte dilema, které nemá jednoduché rozuzlení. Pokusíme se vám alespoň trochu pomoci.

Možná, že nejlepším řešením by bylo žádné auto nekupovat. Bohužel, pokud to je pro vás nutnost, budete se muset s úkolem poprat.

Nové, nebo ojeté?

Odpověď na otázku, zda kupovat auto nové, nebo ojeté, se v posledním čase nabízí poněkud sama. Mnohé automobilky nová auta nevyrábějí, protože chybí čipy pro řídicí elektroniku. Jestliže spěcháte na nákup vozu, nezbývá než sáhnout po skladových zásobách nebo ojetinách. Bohužel i cena ojetin vzhledem k nedostatku vozů šplhá vzhůru.

Otázka je ovšem složitá i v časech, kdy by bylo na trhu aut dost. Nové auto je samozřejmě krásné a pokud s ním jezdíte sami, pak přesně víte, co s ním je, zda došlo k nějaké poruše, jak byla odstraněna a další podrobnosti. Potíž je v tom, že i mírně ojeté auto je výrazně levnější. A peníze hrají svou roli.

Palivo?

Dnes máme na trhu auta na nejrůznější paliva. Nebudeme zatím počítat vodík, protože tu je jediná čerpací stanice, která ani není pro veřejný provoz. Můžete si ale koupit auta naftová, benzinová, na LPG, na CNG, na elektřinu či s hybridním pohonem. Do našich úvah může vstoupit hledisko ekonomické. Kolik stojí auto na daný druh paliva a za kolik budu jezdit. Dále pak tu je hledisko dalšího vývoje cen a pak také hledisko ekologie, a to vůbec nechceme tvrdit, že by elektroauta byla ekologická a naftová nikoli. Za současných cen lze počítat s tím, že moderní auto na naftu pořídíte významně dráž než auto na benzín, ale cena za ujetý kilometr bude zhruba jednu korunu a devadesát haléřů. Podobné auto na benzín bude levnější, ale budete jezdit přibližně za dvě koruny a čtyřicet haléřů. U auta na LPG se dá počítat s kilometrem za korunu a dvacet haléřů. Elektromobil je potom poněkud nevyzpytatelný. Cena elektřiny vyrazila vzhůru. Při běžném nabíjení z veřejně dostupných rychlonabíječek počítejte s cenou kolem koruny a šedesáti haléřů za kilometr. Situace se ale radikálně mění, pokud máte vlastní solární panely nebo jiný soukromý zdroj elektřiny, případně můžete někde nabíjet za obzvlášť výhodných podmínek. Hybridní pohon kombinuje výhody elektřiny i spalovacích motorů. U mildhybridů se dostanete klidně na spotřebu pod čtyři litry benzínu, což znamená, že vaše náklady na kilometr budou někde kolem koruny a třiceti haléřů.

Zcela jinou kapitolou je potom dojezd. Zatímco auta na klasická paliva dojedou poměrně daleko a doplnění nádrže je otázkou minut, auta na elektřinu jsou na tom podstatně hůř. A vůbec nejhorší je skutečnost, jak se mění dojezd s ohledem na vnější počasí či styl jízdy. Zatím tedy platí, že ten, kdo potřebuje překonávat větší vzdálenosti, by se měl elektrickým autům vyhnout.

Budoucnost?

Pokud kupujete auto jen na nejbližších několik let a nechcete utratit balík peněz, chcete auto nové, doporučujeme se poohlédnout po nějaké levné značce, která jezdí na LPG. To je v dané chvíli ekonomicky nejvýhodnější řešení. Jestliže vás zajímají spíše kvalitnější auta, pak dávají smysl některé mírně ojeté osvědčené hybridy. Investovat do auta větší peníze má smysl jen tehdy, pokud máte jasnou představu, že chcete určitý model za každou cenu a bojíte se, že se přestane vyrábět.

Z hlediska paliva se dá očekávat postupné zdražování nafty. Poroste totiž spotřební daň, aby byli lidé odrazováni od nákupu těchto vozů. Podobný trend se dá čekat i u benzínu, a nakonec i u LPG. Zatím to tedy vypadá, že trendem budou elektromobily. Jen není jasné, z čeho budeme elektřinu vyrábět. Snad se podaří alespoň vyvinout levnější akumulátory, které zajistí současně delší dojezd.

Zdroje: fDrive.cz, Wikipedia.

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Autorka My všichni školou povinní Markéta Zinnerová v slzách. Zemřel jí milovaný manžel

Styl

Emoční inteligence přináší do života pohodu a sebevědomí. Jak ji získat a proč je tolik důležitá

Tech

Nadzvukový letoun X-59 čeká rok plný testů. Má být budoucností letecké dopravy

Zavřít reklamu