Zlato, platina, palladium a teď i indium. I tyto drahé kovy můžete najít ve vašem autě

 Auto-Moto 
18. února 2022 16:24 / Ema Maxová
  0
📷
4 fotografie v galerii
Nové logo má podobu erbu se lví hlavou Peugeot
Drahé kovy jako zlato, stříbro a platina byste zřejmě čekali spíš v klenotnictvích. Další kovy a slitiny považované za vzácné, jako jsou měď, palladium, rhodium, lithium či indium byste zase možná hledali v různých chemických, vojenských či zdravotnických výzkumech a institucích.

Mnoho drahých a vzácných prvků a sloučenin se ale nachází i v běžných předmětech každodenní spotřeby, jako jsou počítače, mobilní telefony nebo televizory. Přeborníky v této oblasti jsou pak automobily. Automobilky dokonce spotřebují víc drahých kovů než všichni mistři zlatníci světa dohromady.

Nejčastěji se v autech používá měď, a to hlavně v kabeláži. Pro svou mimořádnou vodivost a trvanlivost jsou vyhledávané i dražší materiály jako zlato, stříbro a platina. Cennými kovy jsou také palladium a rhodium, bez kterých se neobejdou katalyzátory benzínových motorů. Palladium se používá také do rozbušek airbagů. S rozvojem elektromobility raketově roste význam lithia, z něhož se vyrábějí baterie. Teď se na seznamu cenných kovů používaných v automobilovém průmyslu objevila i vzácná supravodivá slitina indium.

Tento materiál používá automobilka Peugeot pro svůj nejnovější model, Peugeot 308, který se v Česku prodává od letošního ledna. Konkrétně zde indium slouží pro výrobu loga umístněného na čelní masce. Proč ale Peugeot potřebuje právě drahé indium a nevystačí si s normální ocelí či plastem jako tomu bylo u původních generací? Je to z toho důvodu, že slitina indium je jediným materiálem, který splňuje technické a vizuální požadavky pro správné fungování radaru, který je za logem schovaný. Indium má přirozeně chromovaný vzhled a vlastnosti, které neruší radarové vlny.

Nový model Peugeot 308 je prvním nositelem nového loga značky. Tento zbrusu nový symbol má podobu trojúhelníkového erbu s impozantní lví hlavou uprostřed. Tvarem a rozměry vytváří logo poměrně velkou placku, která se umisťuje přímo do středu čelní masky nového Peugeotu 308. Funkce tohoto erbu není jen designová, ale také ochranná. Slouží jako štít radaru a chrání ho před odletujícími kamínky či povětrnostními vlivy. Aby asistenční systémy vozidla správně fungovaly a bezchybně zpracovaly informace poskytované radarem, nesmí být vlny vysílané radarem nijak rušeny. Navíc jsou zde další omezení: tloušťka povrchu štítu chránícího radar musí být konstantní a součásti nesmí obsahovat žádné kovové částice. Ideálním řešením je tenká vrstva supravodivého a odolného india. 

Použití vzácného kovu se však Peugeotu vyplatilo. Díky tomu mohl do svého nového vozu implementovat zcela přelomovou technologii používající radar. Jedná se nový paket Drive Assist 2.0, který představuje další krok směrem k poloautonomnímu řízení. Tento systém kombinuje adaptivní tempomat s funkcí Stop and Go a systém udržování vozu v jízdním pruhu. Jeho součástí je i funkce automatického nouzového brzdění, která ve dne i v noci rozpozná při rychlosti od 7 km/h do 140 km/h chodce a cyklisty a v případě rizika kolize upozorní řidiče. Kromě toho, že systém dokáže sám udržovat nebo měnit rychlost dle vozu před ním a držet stopu v jízdním pruhu, zvládne také poloautomatickou změnu jízdního pruhu, úpravu rychlosti vozu dle dopravních značek a přizpůsobení rychlosti v závislosti na sklonu zatáčky. 

Témata: auto, moto, kovy, drahé kovy
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Herečka Christina Ricci kvůli rozvodu musela prodat i svoje kabelky. Manžel ji fyzicky a psychicky týral

Styl

Friluftsliv je další skandinávská tradice, která zlepšuje psychickou pohodu během podzimu a zimy. Dokáže...

Tech

Nejrychlejší vlaky světa: Čínský maglev letí rychlostí až 460 kilometrů v hodině