Světlomety aut nové generace s revoluční technologií budou svítit až na vzdálenost 600 metrů
Má to ale jedno ale. Aby taková světla pro nová auta mohla skutečně vzniknout, bude to chtít speciální superčipy. A čipy, to je v současné době opravdu nedostatkové zboží. Porsche si nicméně fandí a prozrazuje, že základem nové technologie je přes 16 tisíc mikro-LED diod se dvěma superčipy.
Respektive, čipy budou muset být čtyři. Dva pro každé přední světlo. Přední světlomety s technologií HD matrix tak budou schopny rozložit světlo s vysokým rozlišením až dvakrát jasněji na ploše čtyřikrát větší, než to v současné době umožňují ty nejlepší systémy u těch nejlepších aut. Výsledek je ale opravdu něco extra. Jde o vysoce výkonná dálková světla, která doslova promění noc v den na vzdálenost až 600 metrů. A navíc má jít o velice úsporný systém.
To z toho důvodu, že maticové světlomety HD aktivují pouze ty pixely, které jsou v daném okamžiku skutečně potřeba. Tím spotřebují podstatně méně energie, než jiné systémy s vysokým rozlišením. Automobilka Porsche tak pro své revoluční řešení musela podat přes 25 patentů, aby se tato inovativní technologie stala realitou.
Jen pro srovnání, současný LED systém ve vozech automobilky Porsche nabízí 84 pixelů na každý světlomet nebo kombinaci 168 pixelů mezi dvěma světelnými zdroji, tedy mezi dvěma světlomety. V případě nových high-tech světlometů nové generace je řeč o 65 536 pixelech pro funkci matice dálkových světel, která pracuje s intenzitou až 160 lx , což v kombinaci s přídavným dálkovým světlem činí celkem 300 lx na světlomet.
A to je důvod, proč nová světla osvítí terén až na vzdálenost 600 metrů, a mohou se tak nyní postupně začít montovat do vozů automobilky různých modelových řad. Neměla by tak být výsadou pouze těch nejluxusnějších vozů. A řidiči se opravdu mají, na co těšit. Světlo totiž osvětluje celý rozsah 40 stupňů horizontálně a 10 stupňů vertikálně se světelným tokem přes 1 400 lumenů. To vytváří jednu z největších a nejjasnějších oblastí osvětlení s vysokým rozlišením, která pokrývá celý rozsah dálkových světel a začíná těsně před vozidlem.
Řidiče budoucích vozů se světlomety nové generace bude jistě zajímat, že mezi funkcemi, které budou nové světlomety HD matrix LED nabízet, patří pravidelná potkávací a dálková světla, dálková světla bez oslnění, adaptivní dálková světla, dynamická bezpečnostní zóna i redukce oslnění značkami a cedulemi u silnic.
A kdy vlastně automobilka začne vyrábět první vozy s novými světlomety? Mělo by to být už někdy v příštím roce, i když bližší informace nejsou k dispozici. Stejně tak se zatím řidiči nedozví, do jakých modelů aut bude firma svoje přelomové světlomety montovat.
Automobilka Porsche byla založena v roce 1931 a stála u zrodu vozů značky Volkswagen. Vlastnická struktura je dnes trochu komplikovaná, protože automobilku vlastní společnost Volkswagen, ve které ovšem drží kontrolní balík akcií právě Porsche. O inovátorském přínosu celému automobilovému průmyslu této firmy není za dobu její existence vůbec pochyb. Mimochodem, byla to právě automobilka Porsche, která vyrobila svůj první elektromobil už před první světovou válkou. A jejím posledním technologickým počinem je kromě nových světlometů pohon aut na zelený vodík.
Autorský článek, další zdroj: Autocar