Nejúspěšnější závodní vůz nikdy nestál na stupních vítězů, proslavil se úplně jinak

 Auto-Moto 
06. srpna 2023 07:40 / Ema Maxová
  0
📷
5 fotografií v galerii
Nejnovější Peugeot 208 Rally4 má silnější motor a navíc s turbem Peugeot
Vznikl jako závodní speciál pro jezdce, kteří se chtějí prosadit v rallye. Svými vlastnostmi, zejména pak slabším motorem a absencí pohonu 4X4, ovšem nemůže konkurovat výkonným čtyřkolkám nejvyšší kategorie. Stupňů vítězů v absolutním hodnocení tak nikdy nedosáhne. Zato však bezkonkurenčně kraluje své třídě. A v čem je jeho největší síla? V počtu prodaných vozů!

Tržby z jeho prodejů živí divizi Peugeot Sport, která tento famózní stroj vyvinula, už od jeho uvedení na trh, což bylo v roce 2012. A přestože už dávno na rallyovou scénu nastoupil jeho nástupce, stále je pro své tvůrce zdrojem příjmů. Zákazníci totiž stále kupují náhradní díly a technické inovace.

Řeč je závodním speciálu Peugeot 208 R2. Na trh byl uveden krátce po sériové verzi první generace modelu Peugeot 208. Byl vyvinut v dílnách a laboratořích divize Peugeot Sport, což je celosvětově známý a renomovaný výrobce závodních vozů. V těchto dílnách vznikly mimochodem i mnohem impozantnější díla, jako například ultrarychlé „placky“, monstra s obřím motorem či nezničitelné téréňáky, se kterými značka Peugeot vyhrávala v nejslavnějších závodech světa jako 24 hodin Le Mans či Rallye Dakar. 

Žádný ze závodních modelů však počtem vyrobených kusů nepřekonal vzhledově poměrně nenápadný Peugeot 208 R2. Vyrobilo se ho přes 500 kusů. Dnes, více než desetiletí od jeho uvedení, stále představuje pro jezdce možnost účastnit se soutěží vysoké úrovně a konkurovat i mnohem modernějším vozům. Nestačí samozřejmě na vozy se silnějším motorem a pohonem 4X4, tedy vozy kategorie R5, která je nezpochybnitelnou královskou kategorií rallye. Právě její zástupci okupují všechny stupně vítězů, pokud tedy hovoříme o absolutním pořadí. Pak je tu jedna velká skupina dvoukolek, do níž spadají jednotlivé kategorie lišící se výkonem motoru. A právě mezi dvoukolkami, či spíše na vrcholu této skupiny, si našel místo Peugeot 208 R2. Tam se prosadil od samého začátku a po celém světě. Česko nebylo výjimkou.

„Křest“ Peugeotu 208 R2 v České republice se uskutečnil v dubnu 2013 v Příbrami, kde nový vůz odhalil jezdec Jan Černý. Následně s tímto speciálem absolvoval úspěšnou sezónu, jejímž triumfálním zakončením bylo získání titulu mistra dvoukolek. Další milníkem byl rok 2016, kdy se s vozem 208 R2 prosadil v rámci projektu Autoklub Peugeot Rally Talent Filip Mareš a získal titul Juniorský mistr ČR. V následujících třech letech (2017-2019) pak vůz 208 R2 vždy neomylně nacházel cestu na vrchol kategorie dvoukolek, v roce 2018 dokonce obsadil všechny stupně vítězů. Kromě Filipa Mareše dopomohl Peugeot 208 R2 k vítězství i Janu Talašovi a Renému Dohnalovi. 

Konec kariéry každého modelu je vždy odstartován příchodem nástupce. Pro Peugeot 208 R2 to byl model 208 Rally4, který se objevil v roce 2019. Nástupce se mohl pochlubit silnějším motorem navíc s turbem. Zdálo se, že sláva Peugeotu 208 R2 definitivně zhasne. Ovšem nestalo se tak. Vozů 208 specifikace R2 je totiž v Česku hodně, a navíc jsou díky odolnosti a kvalitě většinou v dobrém stavu. Mohou tak ještě dlouho sloužit a závodit bok po boku s nástupcem, Peugeotem 208 Rally4. Rallyoví fanoušci se o tom mohli přesvědčit například na letošní Bohemia Rally, kde posádka s vozem 208 Rally4 obsadila první místo ve dvoukolkách a stříbro si pak odvezla posádka s 208 R2. Tento nejúspěšnější závodní Peugeot všech dob tak ukázal, že jeho čas opustit rallyovou scénu ještě nenastal. 

Zdroj: Peugeot.

Témata: auto, moto, Peugeot
Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Móda a kultura: Jak kulturní rozmanitost ovlivňuje módní trendy?

Styl

Vodu z rýže byste neměli vylévat do odpadu. Důvod vás možná překvapí

Tech

8 mýtů o hybridech, které vám brání vytěžit z tohoto pohonu maximum