Vyrobit a zlikvidovat? To je passé. Role výrobců sahá mnohem dál

 Auto-Moto 
16. února 2023 12:03 / Ema Maxová
  0
📷
5 fotografií v galerii
Ultramoderní atraktivní materiály budou zároveň vysoce šetrné k životnímu prostředí Peugeot
Pro většinu výrobních firem je nejjednodušším a nejvýnosnějším způsobem fungování jednoduchý cyklus: „vezmi, vyrob, zlikviduj“. Přitom za „zlikviduj“ si v určitých případech můžete dát i „vyhoď na skládku“. A některé firmy ani likvidaci svých výrobků na konci životnosti neřeší. Způsob, jakým společnosti fungovaly dosud, se ale mění, a to zejména díky tlaku ekologických institucí a zákonů. Někteří výrobci ale zavádějí změny k lepšímu i bez tohoto nátlaku. Příkladem jsou někteří výrobci automobilů

Tento světový výrobce automobilů působící po celém světě, zaměstnávající přes 100 tisíc lidí a prodávající přes milion vozů ročně, se rozhodl zásadně změnit svoje pracovní postupy, metody, výrobní procesy… zkrátka kompletní fungování společnosti. Jeho cílem je dosáhnout do roku 2038 tak zvaného stavu „Carbon Net Zero“. Jedná se o to, že firma hodlá dosáhnout nulových emisí uhlíku. 

Klíčovou změnou v ekologické strategii firmy je cirkulární ekonomika. Ta zcela mění přístup k používaným materiálům a výsledným produktům. Z hlediska matriálů se počítá s používáním stále většího množství recyklovaných materiálů, repasování, opětovného použití a recyklace vozidel a dílů. 

Příkladem inteligentní recyklace je speciální tkanina, kterou Peugeot použil v novém extravagantním konceptu Peugeot Inception. Pro výrobu tohoto materiálu se vezmou zbytky 100% polyesterové tkaniny. Těch je všude plno. Jen v designovém centru Peugeotu ho vzniká pěkných pár tun. Zbytky tkaniny jsou tepelně slisovány ve vakuu, přičemž je do nich vstříknuto pojivo ve formě přírodní pryskyřice. Tato technologie vytváří extrémně tvrdý a odolný materiál, který může sloužit jako nosný nebo obkladový díl. Lze ho použít pro různé konstrukce, jako jsou dveře, a není třeba ho obkládat dalšími díly.

Metoda repasování se zase vztahuje k náhradním dílům. Repasované součástky si můžete koupit i dnes. Například repasovaný filtr pevných částic je mnohem levnější než nový, přitom je stejně účinný a mnohem méně zatíží životní prostředí. Všechny autorizované servisy Peugeot mají katalogy, které repasované díly zahrnují. Tyto udržitelné a cenově dostupné díly pak zákazníci mohou v servisech objednávat. Výběr je na vás. V současné době funguje prodej repasovaných dílů ve 155 zemích, včetně Česka, a nabízí přes pět milionů různých součástek.

Uvidíte-li na součástkách svého auta nápis SUSTAINera, můžete se pochválit za ekologický přístup. U těchto dílů si totiž můžete být jisti, že při jejich výrobě bylo použito až o 80 % méně surovin a až o 50 % méně energie než při výrobě rovnocenného dílu bez recyklovaného obsahu. 

Kromě přístupu k dílům a materiálům mění Peugeot postoj i k samotným produktům, tedy novým automobilům. U nich bude docházet k prodlužování životnosti vozu. Zejména se bude jednat o elektromobily. Životnost elektromobilu bude 20 až 25 let, zatímco dnes je to u vozu se spalovacím motorem přibližně 15 let. Auto bude mít delší život nejen díky novým materiálům a technologiím, ale i díky novým softwarům. Informační systémy vozů totiž půjde upgradovat, a to „Over the Air“ tedy na dálku, aniž byste museli do servisu. Pokud přece jen do servisu přijedete, koncesionář se kromě pravidelné prohlídky vozu postará i o obnovení opotřebitelných částí vozu, jako je například čalounění či obložení, aby vůz stále vypadal jako nový. Blíže to popisuje Matthias Hossann, šéfdesignér značky Peugeot: „Představte si, že už nebudou žádná ojetá auta. Namísto toho bude renovovaný a personalizovaný vůz, který můžete kdykoli aktualizovat nebo upgradovat podle svých potřeb. Produkt, který je vždy aktuální a zachovává si svou hodnotu po celou dobu životnosti.“ 

Zdroj: Peugeot

Témata: auto, moto
Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Hollywoodský glamour: Odhalení módních trendů celebrit

Styl

Velká chodidla nebo velký nos znamenají velký penis a další fakta a mýty, co o mužích panují

Tech

I detektor lži se dá podvést. Víte, jak funguje, a dokázali byste ho obelhat?