Budoucnost automobilismu? Před pár lety by něco podobného bylo naprosto nemyslitelné
Současný stav
V současnosti jsou země, kde potkat elektromobil je spíše výjimka. Naproti tomu jsou státy, kde se i díky dotacím elektromobilům daří a jezdí jich na silnicích velký podíl. Typickými tahouny elektromobilového průmyslu byla zatím Kalifornie spolu s Norskem a Nizozemskem. V Norsku se dokonce podíl elektromobilů vyšplhal až na neuvěřitelných 25 %. A to je přitom Norsko země, která má přístup k nalezištím ropy. V jiných zemích jsou podíly sice malé, ale plány představitelů zemí i automobilek jsou smělé.
Do roku 2020 předpokládá například Německo asi 11 procent elektromobilů, přičemž automobilka Volkswagen si chce napravit svou pošramocenou pověst a stát se tahounem tohoto odvětví. Podobné postavení ostatně už zastává i americká Tesla.
V čem je problém
Problém je paradoxně v nedostatku elektrické energie. Kdyby se naráz vyměnila všechna auta se spalovacími motory za elektromobily, nebylo by je jak nabít. Proto i celý proces musí být postupný, aby se mohla dobudovat síť a posílit zdroje. Dalším problémem je cena akumulátorů, která je zatím příliš vysoká a prodražuje výrobu celého automobilu.
V této souvislosti je dobré si připomenout i české zásoby lithia, které je pro výrobu akumulátorů podstatné. Neměli bychom tedy nevyužít nabízenou příležitost, ale naopak bychom se měli aktivněji do celého byznysu zapojit. Významným problémem je zatím dojezd vozidla a rychlost jeho nabíjení. Zatímco klasická auta doplníte palivem během několika minut, u elektromobilů jde spíš o hodiny.
Výhody elektromobilů
Jednou z nejvýznamnějších výhod je obrovská úleva pro velké aglomerace, kde se již tak obtížně dýchá. Elektromobil prostě nemá žádný výfuk. Pohonná jednotka elektrického auta je paradoxně mnohem jednodušší než u spalovacího motoru. Také náklady na kilometr jsou relativně nízké. Současně by bylo vhodné použít právě elektromobily k uložení energie, která vzniká při přebytku v síti. Problém je v tom, že se tak děje právě ve chvíli, kdy je obvykle potřeba jezdit. Slunce svítí přes den, a to je většina aut v provozu. Další zajímavé informace najdete na našem webu.
Vize
Celou otázku elektromobility by mohly vyřešit výměnné akumulátory, které by se do vozů daly snadno nasunout. Nabíjely by se pomocí solárních kolektorů, větrných elektráren či vodních elektráren. Tím by se jednalo o skutečně čisté zdroje energie, takže bychom jako lidstvo významně snížili svou uhlíkovou stopu a přispěli ke zlepšení stavu prostředí. Majitelé rodinných domků by si mohli instalovat solární panely a nabíjet akumulátory sami, čímž by si dále zlevnili jejich provoz.