Budoucnost automobilismu? Před pár lety by něco podobného bylo naprosto nemyslitelné

 Auto-Moto 
02. prosince 2017 17:12 / Petr Vlach
  0
📷
1 fotografie v galerii
Elektromobily nevypadají špatně ani uvnitř Shutterstock
Ještě před pár lety by na elektromobily vsadili jen velcí nadšenci. Dnes se ukazuje tento koncept jako více než životaschopný. Máme i další zajímavé informace.

Současný stav

V současnosti jsou země, kde potkat elektromobil je spíše výjimka. Naproti tomu jsou státy, kde se i díky dotacím elektromobilům daří a jezdí jich na silnicích velký podíl. Typickými tahouny elektromobilového průmyslu byla zatím Kalifornie spolu s Norskem a Nizozemskem. V Norsku se dokonce podíl elektromobilů vyšplhal až na neuvěřitelných 25 %. A to je přitom Norsko země, která má přístup k nalezištím ropy. V jiných zemích jsou podíly sice malé, ale plány představitelů zemí i automobilek jsou smělé.

Do roku 2020 předpokládá například Německo asi 11 procent elektromobilů, přičemž automobilka Volkswagen si chce napravit svou pošramocenou pověst a stát se tahounem tohoto odvětví. Podobné postavení ostatně už zastává i americká Tesla.

V čem je problém

Problém je paradoxně v nedostatku elektrické energie. Kdyby se naráz vyměnila všechna auta se spalovacími motory za elektromobily, nebylo by je jak nabít. Proto i celý proces musí být postupný, aby se mohla dobudovat síť a posílit zdroje. Dalším problémem je cena akumulátorů, která je zatím příliš vysoká a prodražuje výrobu celého automobilu.

V této souvislosti je dobré si připomenout i české zásoby lithia, které je pro výrobu akumulátorů podstatné. Neměli bychom tedy nevyužít nabízenou příležitost, ale naopak bychom se měli aktivněji do celého byznysu zapojit. Významným problémem je zatím dojezd vozidla a rychlost jeho nabíjení. Zatímco klasická auta doplníte palivem během několika minut, u elektromobilů jde spíš o hodiny.

Výhody elektromobilů

Jednou z nejvýznamnějších výhod je obrovská úleva pro velké aglomerace, kde se již tak obtížně dýchá. Elektromobil prostě nemá žádný výfuk. Pohonná jednotka elektrického auta je paradoxně mnohem jednodušší než u spalovacího motoru. Také náklady na kilometr jsou relativně nízké. Současně by bylo vhodné použít právě elektromobily k uložení energie, která vzniká při přebytku v síti. Problém je v tom, že se tak děje právě ve chvíli, kdy je obvykle potřeba jezdit. Slunce svítí přes den, a to je většina aut v provozu. Další zajímavé informace najdete na našem webu.

Vize

Celou otázku elektromobility by mohly vyřešit výměnné akumulátory, které by se do vozů daly snadno nasunout. Nabíjely by se pomocí solárních kolektorů, větrných elektráren či vodních elektráren. Tím by se jednalo o skutečně čisté zdroje energie, takže bychom jako lidstvo významně snížili svou uhlíkovou stopu a přispěli ke zlepšení stavu prostředí. Majitelé rodinných domků by si mohli instalovat solární panely a nabíjet akumulátory sami, čímž by si dále zlevnili jejich provoz.

Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Známý šéfkuchař Ondřej Molina a slavný barman Tomáš Melzer umí připravit neskutečné dobroty i z toho,...

Styl

Zimní bundy od JD Sports - připravte se na Black Friday

Tech

Sporťák s kočičíma ušima byl posledním dílkem skládačky