Elektrický automobil neboli elektromobil

 Auto-Moto 
08. srpna 2015 08:15 / redakce
  0
📷
1 fotografie v galerii
Elektromobil Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy Wikimedia Commons/PatrikPaprika
Elektrický automobil neboli elektromobil je poháněn elektřinou. Jako zdroj energie využívá akumulátor, který je dobíjen z elektrické sítě. Kapacita akumulátoru ovlivňuje dojezdovou vzdálenost elektromobilu.

Elektromotor

Elektromobily jsou poháněny elektromotorem, který je napájen energií z baterií. Jejich dojezdová vzdálenost se pohybuje mezi 100–300 kilometry. Právě výdrž baterií a nutnost jejich častého dobíjení je jednou z hlavních překážek zavádění automobilů na elektřinu do běžného života.

Mezi další překážky, s nimiž elektrické automobily bojují, patří nedostatečně rozvinutá infrastruktura dobíjecích stanic a cena baterií. Navýšení dojezdové vzdálenosti a vyvinutí výkonnějších baterií budou hlavními předpoklady úspěšného rozšíření elektromobilů mezi běžné uživatele.

Účinnost baterií elektromobilu

Baterie je nejdůležitější součástí elektromobilu. V minulosti byla baterie elektromobilu nejdražší součástí vozu a navíc se vyznačovala krátkou životností. Technologický vývoj ale neustále zlepšuje účinnost i výdrž baterií elektromobilů. Prodloužení životnosti lithiových baterií umožnila především elektronika BMS (Battery Management System).

Výhodou baterií elektromobilů je jejich vysoká účinnost – energii dokážou převést na pohyb s 90% účinností (v případě asynchronního motoru). Běžná účinnost spalovacích motorů se pohybuje kolem 30–40 %. Celková účinnost pohonu elektromobilu závisí pochopitelně také na účinnosti výroby elektřiny z primárního zdroje a energetické účinnosti použitých akumulátorů nebo palivových článků (dle použité technologie NiMH, Li-ion nebo Li-pol se pohybuje kolem 50–80 %).

Využití energie lze ale u elektrického automobilu zvyšovat tzv. rekuperací brzdné energie, kdy je kinetická energie vznikající při brzdění generátorem přeměňována na elektřinu, která dobíjí baterii elektromobilu.

Elektromobily a spotřeba elektřiny

Klíčovým ukazatele každého automobilu je jeho spotřeba a náklady na provoz. V současné době jsou podle odborníků celkové náklady na provoz elektromobilů srovnatelné s běžnými automobily. Elektromobil je však méně náročný na spotřebu.

Výhody

  • Převádění energie na pohyb s účinností až 90 % (v případě asynchronního motoru) oproti 30–40% účinnosti spalovacího motoru. Celková účinnost pohonu závisí na účinnosti výroby elektřiny pro pohon z primárního zdroje a energetické účinnosti použitých akumulátorů či palivových článků (ta se pohybuje kolem 50–80 % podle použité technologie – olovo, NiMH, Li-ion, Li-pol).
  • Na rozdíl od běžného automobilu lze zvyšovat využití energie tzv. rekuperací, v praktickém provozu až o přibližně 25 % – to je možné zvláště v městském provozu nebo členitém terénu.
  • Elektromobily neprodukují svým provozem výfukové plyny a i se započítáním výroby elektrické energie ze "špinavějších" zdrojů (např. hnědé uhlí) je jejich bilance vlivu na životní prostředí obvykle lepší než u automobilů se spalovacími motory.
  • Bezúdržbový provoz trakčního systému, pokud je vozidlo vybavené BMS (Battery Management System) a tepelnou ochranou trakční akumulátorové baterie.
  • Elektromobily nezatěžují okolí hlukem, což je výhodou zvláště v místech s vysokou zalidněností a hustým provozem, kde se nyní musí kvůli hlukové zátěži přijímat nákladná opatření, např. stavba protihlukových stěn a valů, snižování rychlosti (Praha – magistrála, Jižní spojka apod.)

Nevýhody

  • vyšší pořizovací náklady
  • pravděpodobně výraznější pokles ceny při odprodeji (než u konvenčních automobilů)
  • malá dojezdová vzdálenost
  • řídká síť nabíjecích stanic
Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Celý svět zasáhla zpráva o rakovině princezny Kate. Její mladší bratr James zveřejnil dojemný vzkaz a...

Styl

Díky mimořádně vysokému množství hořčíku dokáží koupele v epsomské soli ulevit od depresí, bolesti a...

Tech

České zbrojovky jedou naplno, nyní získaly technologii systému automatického granátometu MK 47