Plačte. Legendární Subaru WRX STI končí. Poslední auta pro český trh objednáte v lednu
Mitsubishi Lancer Evo a Subaru WRX STI jsou legendární auta. V podstatě jde o speciály pro rally určené do běžného provozu. Fanoušků mají tito nesmiřitelní soupeři velké množství, jenže současná doba jim nepřeje. Mitsubishi ukončilo výrobu ostrého Lanceru už dříve, Subaru svou ikonu drželo v nabídce výrazně déle. Jenže emisní limity neznají slitování, takže nakonec i WRX STI z ceníků zmizí. Ten moment je doslova za dveřmi.
Začátkem listopadu přišla z Anglie zpráva o tom, že tamní zastoupení připravilo na rozloučenou závěrečnou edici WRX STI. To byl první signál blížícího se konce. České zastoupení aktuálně oznámilo přesnější informace týkající se našeho trhu. Poslední exempláře WRX STI se budou vyrábět v březnu, a to znamená podání objednávky nejpozději v průběhu ledna.
I poté se ještě nějakou dobu bude WRX STI prodávat, protože si dealeři objednají pár kusů do zásoby. Zákazník tak sice dostane nový vůz, ale už si ho nebude moci naspecifikovat. S nákupem byste tedy neměli otálet. Není žádné tajemství, že tohle je poslední šance. Vzhledem k tomu, kam automobilový průmysl směřuje, se téměř jistě dalšího poctivého ostrého sedanu ze staré školy už nedočkáme. Nikdy.
Ptáte se, proč tomu tak je? Příští rok vstoupí v platnost další přísnější emisní limity a motor v evropských variantách WRX STI rozhodně není nejmodernější. Homologace pro normu Euro 6c by něco stála, jenže Subaru prodá v Evropě nějakých 600 exemplářů tohoto modelu ročně, a to se automobilce nevyplatí. Takový je prostě byznys. WRX STI navíc dříve plnilo roli modelu pro tvorbu image značky, ale i tato strategie je minulostí. Subaru chce více propagovat SUV a chce se také soustředit na bezpečnost. Ani k jedné z těchto věcí už STI není potřeba.
Nadcházející generace WRX STI je zatím ještě ve hvězdách. Subaru patrně dříve nebo později naváže na tenhle sedan nějakým dalším ostrým automobilem, ten už ale bude úplně jiný. Je klidně možné, že půjde o hybrid.