Tesla s úpravou za jeden a půl milionu ujede více než tisíc kilometrů
Tesla Model S je považován za první opravdu použitelný a důstojný elektrický vůz na trhu. Nejlevnější model 75D má dojezd 416 km a model 100D ujede na jedno nabití 536 kilometrů. Na elektromobil jsou to působivé hodnoty, ale stále to není příliš mnoho.
Holandská společnost se rozhodla tento problém řešit po svém a vytvořila Model S, který ujede více než tisíc kilometrů pomocí přídavných vodíkových palivových článků.
Ve výrobě elektricky a vodíkem poháněného vozu Tesla je tato společnost první na světě. Její projekt dostal dokonce i jmeno, říkají mu Projekt Hesla. K dosažení tohoto cíle však museli inženýři překonat celou řadu překážek.
Samotný systém je přitom poměrně jednoduchý. Molekuly vodíku jsou z nádrže přečerpávány do palivové komory, kde anoda odstraňuje jejich elektrony. Takto oddělené elektrony procházejí okruhem do akumulátoru a dodávají mu další elektrický náboj.
Vodík (nyní ionty) pak přechází do katody, kde se znovu spojují s elektrony a sváží se s kyslíkem, čímž vzniká voda, která vystupuje z palivového článku.
Tato neuvěřitelně výkonná přeměna umožňuje jízdu na vzdálenost až 1 000 km při plně nabité baterii a doplněné nádrži s vodíkem.
Má to ale i svá úskalí. Přeměna Tesly pro využití vodíku stojí v přepočtu téměř jeden a půl milionu korun a v druhé řadě je třeba myslet na nedostatek čerpacích stanic s vodíkem. Jedná se však o velký krok kupředu v oblasti využití vodíkových paliv v kombinaci s elektromotory.