Bezhmotná baterie má způsobit revoluci v automobilovém průmyslu
Tato baterie by podle vědců mohla absolutně změnit svět elektrických aut a dokonce i letadel.
Co je strukturální baterie
Tento termín se vztahuje na zařízení k ukládání energie, které může také nést váhu jako součást konstrukce. Tedy něco podobného, jako kdyby byly ve vašem domě všechny vypínače bateriemi, nebo kdyby elektrický plot také podpíral zeď.
V nové studii vědci z Chalmers University of Technology a KTH Royal Institute of Technology ve Švédsku odhalili, jak funguje jejich bezhmotná strukturální baterie.
Hlavní příklad použití je u elektromobilů, kde doslova obrovské množství baterií nyní zabírá tunu prostoru vozidla a elektrické vozy musejí být speciálně konstruovány tak, aby unesly hmotnost baterií. Ale co když by rám vozu mohl pojmout energii? "Díky své multifunkčnosti jsou strukturální bateriové kompozity často označovány jako hromadné skladování energie a mají potenciál udělat doslova revoluci v elektromobilitě,“ vysvětlují vědci.
Při výrobě nové strukturální baterie vědci zjednodušeně řečeno navrstvili skelnou tkaninu mezi kladnou a zápornou elektrodu, poté ji zabalili do polymerního elektrolytu a vytvrdili ji v peci. Výsledkem je tvrdý, plochý článek baterie, který dobře funguje a vydrží zkoušky tahem ve všech směrech.
Díky kombinovaným vlastnostem baterie, neboli multifunkčnosti je 10krát lepší než jakákoliv předchozí bezhmotná baterie, na které vědci pracují už od roku 2007.
Auta, elektrokola a dokonce i letadla
Kromě elektromobilů zmiňuje studijní tým i další oblasti využití takové baterie. Samozřejmě jde o e-kola, satelity a notebooky jako technologie, které by mohly využívat bezhmotné baterie.
Jedno z nejzajímavějších potenciálních použití je v letadlech, která se vědci snaží vybavit elektrickými bateriemi, ale dosud to není možné kvůli obrovské váze dosavadních baterií. Běžná letadla i svislá vzletová a přistávací vozidla by mohla být elektrická pomocí bezhmotných baterií. Mohla by dokonce kombinovat bezhmotné strukturální baterie se solárními panely, aby uložila to, co absorbují, pro pozdější použití. Dále čtěte: Jak správně zajet nový vůz. Obecně platí hned několik pravidel.