Elektromobilita zvýší poptávku po kobaltu. Bude ho nedostatek
Mobilní telefony, další elektronika a nyní ve velké míře automobilový elektrifikovaný průmysl potřebují dostatek kobaltu. Jeho zásoby jsou v krátkodobém horizontu sice dostatečné, ale podle posledního průzkumu by se jeho nedostatek na trhu mohl projevit celkem brzy, a to zejména díky elektromobilitě. Pokud se ovšem jeho těžba, rafinace a recyklace nezvýší.
Zhruba 60 % těženého kobaltu pochází z Konžské demokratické republiky. Tento prvek se často získává jako vedlejší produkt při těžbě mědi a niklu, což znamená, že poptávka a ceny těchto ostatních kovů ovlivňují dostupnost kobaltu.
Polovina současné dodávky kobaltu je určena pro výrobu lithium-iontových baterií a mnoho z těchto baterií se používá ve spotřební elektronice a elektrických autech. Výroba elektrických vozů rychle roste a s nimi i výroba baterií.
Podle Mezinárodní energetické agentury bylo v roce 2018 celosvětově v provozu 5,1 milionu elektromobilů, což je o 2 miliony více než v předchozím roce. A tak vzniká otázka, zda je na světě vůbec dostatek kobaltu, aby se elektromobilita mohla dostatečně rozvinout.
Problém s kobaltem
K určení potenciální nabídky a poptávky kobaltu do roku 2030 vědci analyzovali proměnné, včetně poptávky po elektrických vozidlech, kapacity těžby, rafinace a recyklace kobaltu, dále nové trendy ve výrobě baterií, socioekonomické a politické trendy a v neposlední řadě možnosti nahrazení kobaltu jiným materiálem.
Po zvážení faktů, jakými jsou například politická nestabilita v Konžské demokratické republice, politická rozhodnutí preferující elektrická auta, krize v Číně, která je rovněž dodavatelem kobaltu a kolísání cen mědi a niklu, došli vědci k závěru, že zásoba kobaltu je v krátkodobém horizontu dostatečná.
Vědci odhadují, že během deseti let budou dodávky kobaltu zhruba pokrývat poptávku, v dlouhodobějším horizontu by ale této suroviny bylo na trhu málo. A to by mohlo znamenat mimo jiné i růst cen mobilních telefonů, elektroniky i elektrických vozů.
Elektromobilita je tak sice výhodná pro životní prostředí, ale brzy by mohla mít praktické potíže. Už nyní se mluví mimo jiné o stoupající poptávce po elektrické energii, které auta při dobíjení spotřebovávají hodně. A pokud nebude dostatek surovin na výrobu baterií, bude elektromobilita brzy překonaným trendem. Dále čtěte: Nová baterie by mohla nabít elektromobil již za deset minut.