Proti vykradačům bankovních kont je stále častěji nasazována umělá inteligence

 Technologie 
23. října 2019 18:07 / Terezie Zamlynová
  0
📷
1 fotografie v galerii
Umělá inteligence vstoupila již i do finančnictví. Zloději a kriminální živly by se měly začít bát. Depositphotos
Podle prognózy Worldwide Artificial Intelligence Systems Spending Guide analytické společnosti IDC se celosvětové výdaje na umělou inteligenci (AI) v příštích letech téměř ztrojnásobí. Zatímco v roce 2019 podle odhadů dosáhnou 37,5 miliardy dolarů, v roce 2023 to má být už 97,9 miliardy.

Přední místo zaujímá bankovnictví, protože letos do umělé inteligence investovalo už přes 5 miliard dolarů. Banky totiž disponují dostatečným kapitálem pro investice do infrastruktury, dokážou přitáhnout talentované datové vědce a mají dostatek dat pro trénování i složitějších modelů.

V České spořitelně tak lze nyní už s pomocí chatbotu sjednat například úvěr nebo nechat si poradit při výběru produktů. V Komerční bance zase umělá inteligence mimo jiné doporučuje klientům bankovní produkty na základě podobnosti s jinými klienty. I další významná česká banka - Moneta Money Bank – sází na technologické novinky. V září nasadila virtuální asistentku SIRI, která je k dispozici v prostředí mobilní aplikace tohoto bankovního ústavu a využít ji lze například k získání rychlých odpovědí na jednoduché otázky typu zůstatek na účtu apod.

Pojišťovnictví s Al také počítá

Umělá inteligence pomalu proniká i do pojišťovnictví. Sofistikované IT prvky se tam už dnes používají pro modeling časových řad, vývoj produktů nebo cenotvorbu. I v oblasti likvidace pojistných událotí se nyní nasazují chatboty pro komunikaci s klientem, systémy na vyhodnocení škody využívají big data v oblasti detekce podvodu. Používají se také již systémy vyhodnocující hlasovou intonaci při hlášení škody.

Nedávno odhalila například pojišťovna Kooperativa, že chatboty u nich nasadili v klientském centru, a také v personálním úseku. A rozhodně to není prý ani vždy hned rozpoznatelné. Když se chatbot správně naprogramuje, klient údajně nepozná, že nekomunikuje s člověkem.

Odhalování podvodných plateb?

Umělá inteligence v bankovních a finančních službách tedy již velmi brzy bude obecně zvládat rutinní komunikaci s klienty, ale také rozpozná, že si chce zákazník pořídit nový produkt. Umí, a bude se zlepšovat také v tom, že bude řídit rizika a odhalovat podvodné platby.

Stávalo se, že pozornosti bankovních detektivů sem tam unikly případy, kdy se z jednoho účtu odeslalo několik desítek malých plateb na různá konta v českých bankách. I když konečný součet těchto malých a nenápadných plateb vysoce převyšoval obvyklý objem transakcí v daném období. Vrásky jim dělalo i to, že se do internetového bankovnictví navíc hlásí někteří uživatelé z neznámé IP adresy. Přesně to jsou případy, kdy dokáže zasáhnout svým varovným signálem umělá inteligence, kterou si banky začínají pouštět do svých systémů.

Česká spořitelna proto nyní umělou inteligenci testuje v rámci softwaru, který podezřelé, většinou charakterem kriminální online platby vyhledává. Očekává, že v budoucnu by se tento software měl stát důležitým nástrojem pro monitoring a detekci podvodných plateb. Psali jsme také: Bankovní umělá inteligence má jméno Nikita. Odhadne lidi i podle typu jejich mobilu.

Finanční Al (umělá inteligence) se navíc sama učí. Člověk do ní nalije miliardy proběhlých platebních transakcí a označí mezi nimi ty podvodné. Stroj pak vyhledá nové souvislosti a popíše scénáře podvodů, které by člověka buď nenapadly, nebo by je neměl v záplavě dat a možných vazeb šanci vysledovat. Ve srovnání s bezpečnostním expertem totiž stroj dokáže porovnávat násobně více parametrů charakterizující platební chování klientů, které dokáže dávat do nekonečného počtu vzájemných souvislostí, a hledat ty, které se opakují v případě podvodných plateb.

Al dosahuje schopností lidského mozku z roku 2030

Stávající počítačové programy, které banky na detekci podvodných plateb používají, pracují nyní zatím pouze s těmi vzorci, které do nich vložili bezpečnostní experti. Počet takových vzorců podvodného chování je tedy relativně omezený, jejich přesnost a efektivita závisí na schopnostech a zkušenostech bezpečnostního experta.

Jelikož se však objem online plateb rok od roku násobí, a tím stoupají i nároky na vyšší přesnost a efektivitu těchto programů, mění se i toto prostředí a požadavky na bezpečnost. Vstoupili jsme do éry okamžitých plateb, kdy na rozdíl od minulosti převod peněz z jednoho účtu nezabere již hodiny a dny, jako tomu bylo v minulosti, ale několik vteřin. Bankám se tak dramaticky snižuje doba, kterou mají na detekci podezřelé platby a její případné zablokování.

I proto například již zmíněná Česká spořitelna do projektu na odhalování podvodných plateb už nasypala několik milionů korun. Podobně Komerční banka. Důležitým důvodem pro vývoj AI jsou také zvyšující se nároky klientů. Čtěte také: Umělá inteligence pomáhá hledat firmám nové zaměstnance.

Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Celý svět zasáhla zpráva o rakovině princezny Kate. Její mladší bratr James zveřejnil dojemný vzkaz a...

Styl

Díky mimořádně vysokému množství hořčíku dokáží koupele v epsomské soli ulevit od depresí, bolesti a...

Tech

České zbrojovky jedou naplno, nyní získaly technologii systému automatického granátometu MK 47