خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn

NASA oslavila šedesát let dobývání vesmíru

Nová raketa SLS bude nejsilnější raketou světa
 Letectví
30. července 2018 09:42 / Internet
  0   0
Americký úřad pro letectví a vesmír (NASA) oslavil své šedesáté výročí. NASA si za tuto dobu připsala celou řadu důležitých vesmírných objevů a vynálezů. Poslala prvního člověka na Měsíc, prozkoumala Saturn a Jupiter, a v současné době vede několik robotických misí na Marsu.

Včera tomu bylo přesně 60 let od vzniku největší vesmírné instituce NASA, která stojí za nejdůležitějšími milníky lidstva v poznání vesmíru kolem nás. NASA byla v dobách studené války americkou odpovědí na velice úspěšný sovětský vesmírný program.

Když Sovětský svaz v roce 1957 vypustil do vesmíru první umělou družici Sputnik 1, celý svět byl v němém úžasu. Nejvíce tato událost zaskočila Spojené státy, které byly považovány za světovou technologickou velmoc. Americký satelit Explorer 1 vzlétl do vesmíru o čtyři měsíce později.

Družice Explorer 1 během své působnosti ve vesmíru mimo jiné také potvrdila existenci radiačních pásů kolem Země. Mise Explorer 1 skončila v roce 1970, když sonda shořela v atmosféře Země. Její úspěšná mise byla velice důležitá při vzniku NASA.

Americký prezident Dwight Eisenhower dne 29. července 1958 podepsal zákon s názvem „National Aeronautics and Space Act“, a tím vznikla dnešní NASA. Začala tak zcela nová éra vesmírného závodu mezi USA a Sovětským svazem.

V roce 1961 Sověti vypravili do vesmíru loď Vostok 1 s Jurijem Gagarinem, který se stal prvním člověkem v kosmickém prostoru. Americká strana odpověděla na tento sovětský úspěch velmi ambiciózním plánem - plánovala dostat lidi na Měsíc.

V červenci roku 1969 odstartovala z kosmodromu Cape Canaveral legendární mise Apollo 11. Kosmonauti Neil Armstrong a Buzz Aldrin přistáli na Měsíci 20. července 1969. V následujících letech NASA vypravila sondy k Jupiteru, Saturnu, Uranu, Neptunu i na Mars. Dále čtěte: (Nový objev může překazit plány NASA o vyslání člověka na Mars).

Lukáš Bauer | inStory.cz