NASA oslavila šedesát let dobývání vesmíru

Nová raketa SLS bude nejsilnější raketou světa
 Letectví
30. července 2018 09:42 / Internet
  0   0
Americký úřad pro letectví a vesmír (NASA) oslavil své šedesáté výročí. NASA si za tuto dobu připsala celou řadu důležitých vesmírných objevů a vynálezů. Poslala prvního člověka na Měsíc, prozkoumala Saturn a Jupiter, a v současné době vede několik robotických misí na Marsu.

Včera tomu bylo přesně 60 let od vzniku největší vesmírné instituce NASA, která stojí za nejdůležitějšími milníky lidstva v poznání vesmíru kolem nás. NASA byla v dobách studené války americkou odpovědí na velice úspěšný sovětský vesmírný program.

Když Sovětský svaz v roce 1957 vypustil do vesmíru první umělou družici Sputnik 1, celý svět byl v němém úžasu. Nejvíce tato událost zaskočila Spojené státy, které byly považovány za světovou technologickou velmoc. Americký satelit Explorer 1 vzlétl do vesmíru o čtyři měsíce později.

Družice Explorer 1 během své působnosti ve vesmíru mimo jiné také potvrdila existenci radiačních pásů kolem Země. Mise Explorer 1 skončila v roce 1970, když sonda shořela v atmosféře Země. Její úspěšná mise byla velice důležitá při vzniku NASA.

Americký prezident Dwight Eisenhower dne 29. července 1958 podepsal zákon s názvem „National Aeronautics and Space Act“, a tím vznikla dnešní NASA. Začala tak zcela nová éra vesmírného závodu mezi USA a Sovětským svazem.

V roce 1961 Sověti vypravili do vesmíru loď Vostok 1 s Jurijem Gagarinem, který se stal prvním člověkem v kosmickém prostoru. Americká strana odpověděla na tento sovětský úspěch velmi ambiciózním plánem - plánovala dostat lidi na Měsíc.

V červenci roku 1969 odstartovala z kosmodromu Cape Canaveral legendární mise Apollo 11. Kosmonauti Neil Armstrong a Buzz Aldrin přistáli na Měsíci 20. července 1969. V následujících letech NASA vypravila sondy k Jupiteru, Saturnu, Uranu, Neptunu i na Mars. Dále čtěte: (Nový objev může překazit plány NASA o vyslání člověka na Mars).

Lukáš Bauer | inStory.cz