Japonci objevili na mořském dně obrovské, téměř nevyčerpatelné bohatství

PC a Mobily
13. dubna 2018 13:14 / Lukáš Bauer
Vědci objevili obrovské zásoby drahých kovů Shutterstock
Japonští vědci mapovali mořské dno s cílem nalézt zdroje vzácných kovů, které se používají pro výrobu elektroniky. V rámci tohoto výzkumu objevili obrovské naleziště na mořském dně, které je prakticky nevyčerpatelné.

Ložiska vzácných kovů, které jsou nepostradatelné pro výrobu téměř všech elektronických zařízení, jsou na povrchu Země kompletně zmapována. Japonští vědci proto svůj geologický průzkum směřovali k méně probádanému území, kterým je mořské dno.

Jejich snaha se jim vyplatila, protože v sedimentu v japonských pobřežních vodách objevili ohromné množství vzácných kovů. Podle objevitelů je toto ložisko, které může ukrývat až 16 milionů tun drahých kovů, téměř nevyčerpatelné.

Kovy, které na mořském dně Japonci objevili, jsou vhodné k výrobě mobilních telefonů, elektroniky pro automobily a mnoha dalších věcí, bez nichž si už moderní civilizaci nedokážeme představit. Japonsko tak zřejmě časem získá obří technologickou výhodu před zbytkem světa.

Vědecký tým vedený Yutaro Takayou prozkoumal malou část mořského dna Tichého oceánu poblíž ostrova Minamitorishima. Jen na tomto malém úseku našli zásoby vzácných kovů o hmotnosti 1,2 milionu tun. Na základě geologického složení dna vytvořili model, který předpovídá, že v oblasti velké 2500 čtverečních kilometrů kolem jižního Japonska je přes 16 milionů tun surovin. Oblast má potenciál zásobovat svět kriticky důležitými kovy prakticky nekonečně dlouho.

Důležité nyní bude, zda si Japonsko poradí s efektivní těžbou těchto nalezišť. Rozsáhlá ložiska nejrůznějších surovin byla objevena na mnoha místech planety, ale jsou tak hluboko, že neexistuje technologie pro jejich vytěžení nebo se těžba nevyplatí. Japonci ale tvrdí, že technologii na separaci kovů z bahna mají.

Největším zdrojem vzácných kovů byla do dnešního dne Čína, která díky tomu výrazně kontroluje trh. Nová naleziště v Japonsku by tak mohla uvolnit pomyslné sevření a posunout světovou výrobu směrem vpřed. Mnoho výrobců se totiž ve strachu z nedostatku surovin snaží zajistit pravidelné dodávky nejrůznějších špatně dostupných materiálů, které jsou klíčové pro jejich výrobu (čtěte: Apple shání tisíce tun kobaltu. Nové zdroje vzácných kovů se hledají stále obtížněji).