Silný elektronový mikroskop odhalil v meteoritech, které spadly na Zem, šestihranné diamanty

19. září 2022 07:32 / Mirka Malá
Z vesmíru k nám padají šestihranné a také mnohem tvrdší diamanty Pixabay
Hexagonální neboli šestihranné diamanty ukryté v meteoritech, které spadly na Zem, nebyly vědcům až tak neznámé. Jenomže dosud neměli technologii, kterou by mohli maličké diamanty z meteoritů skutečně důsledně prozkoumat.

Nyní ale konečně mohli použít silný elektronový mikroskop, díky němuž konečně mohli existenci hexagonálních diamantů skutečně potvrdit.

Záhadné šestihranné diamanty, které se na Zemi přirozeně vůbec nevyskytují, byly objeveny ve čtyřech meteoritech v severozápadní Africe. "Je to opravdu vzrušující, protože někteří lidé v oboru pochybovali, zda tento materiál vůbec existuje,“ komentoval svoji práci spoluautor studie Alan Salek z RMIT University, v Melbourne.

A co jsou vlastně tyto šestihranné diamanty zač? Především jsou stejně jako naše pozemské diamanty vyrobeny z uhlíku, ale jejich atomy jsou uspořádány spíše do šestihranné než kubické struktury. Že jsou tyto šestihranné diamanty obsaženy v meteoritech, které padají na Zem, si vědci všimli už v šedesátých letech minulého století. Jenomže neměli, jak je zkoumat.

Diamanty v meteoritech mají obvykle velikost jen několika nanometrů, takže bez dokonalé technologie bylo až dosud těžké prokázat, že jde opravdu o hexagonální diamanty. A právě díky silnému elektronovému mikroskopu se to nyní konečně povedlo.

Vědci zkoumali celkem 18 vzorků meteoritů. Jeden byl nalezen v Austrálii a zbylých sedmnáct pak bylo nalezeno v severozápadní Africe. Výsledkem jejich práce bylo zjištění, že ve čtyřech afrických meteoritech byly nalezeny šestihranné diamanty, přičemž některé krystaly měly velikost až mikrometr, což znamená, že byly asi tisíckrát větší než předchozí nálezy.

Díky chemickému složení meteoritů, které v sobě malé hexagonální diamanty obsahovaly, se vědcům zdá pravděpodobné, že tyto zajímavé diamanty vznikly uvnitř trpasličích planet. Diamanty na těchto planetách s největší pravděpodobností byly vytvořeny reakcí mezi grafitem, který se skládá z atomů uhlíku navrstvených v plátech s tekutým mixem chemikálií vodíku, metanu, kyslíku a síry. To všechno ještě vyžadovalo nejspíš i srážku asteroidu s trpasličí planetou, po níž některé úlomky dopadly až na Zem.

Objevení hexagonálních, nebo tedy šestihranných diamantů má ještě jeden důležitý důsledek. Tyto vesmírné diamanty jsou na základě jejich struktury totiž asi o 60 procent tvrdší než naše běžné, pozemské diamanty. A to by mohl být další dílek do skládačky odpovědi na otázku, jak by mohli případní mimozemšťané stvořit takové materiály, které tady buď vůbec neznáme nebo je nejsme schopni vyrobit s takovými vlastnostmi.

Věda a technologie už ale dávno dokáží vyrábět diamanty uměle, a dokonce teď nejnověji spatřila světlo světa technologie, která dokáže plasty PET přeměnit na diamanty, které se dají využít v průmyslu. A podobné by to nakonec mohlo být i s uměle vyrobenými hexagonálními diamanty, které by se se svou vysokou tvrdostí v průmyslu určitě uplatnily.

Zajímavé také je, že autoři studie tvrdí, že meteority z trpasličích planet obsahují mnohem více diamantů, než kterékoliv jiné meteority, které kdy spadly na Zemi a vědci je měli možnost zkoumat. Některé takové meteority obsahují také lonsdaleit, což je rovněž šestihranný minerál, který je obvykle ještě tvrdší než diamant. I lonsdaleity jsou viditelné pouze mikroskopem.

Vědci se zatím pouze domnívají, že lonsdaleit vzniká v trpasličích planetách jako první z grafitu reagujícím s chemikáliemi vodíku, metanu, kyslíku a síry a za pomoci dekomprese a chlazení. Pak teprve vznikají diamanty procesem popsaným výše, ke kterému je ještě potřeba poměrně vysokého tlaku.

Autorský článek, další zdroj: PNAS