Legendární bombardér B-52 se modernizuje. Bude tak nejdéle létající pevností

 Letectví 
05. září 2022 09:00 / Mirka Malá
  0
📷
2 fotografie v galerii
Je to starý obr, ale bude létat dál Depositphotos
Je mu už sedmdesát a do důchodu se vůbec nechystá. Naopak. Legendární bombardér B-52 čeká životadárná modernizace, která jej má udržet ve vzduchu minimálně další čtvrtstoletí.

B-52 Stratofortress je pro mnohé fandy letectví tím nejúžasnějším, co kdy bylo postaveno. A je opravdu úctyhodné, že tyto majestátní stroje ani po sedmdesáti letech neskončí ve šrotu. Naopak. Díky plánované modernizaci budou létat nejméně do roku 2050.

Modernizace bombardérů B-52 se už chystá a měla by mít dvě fáze. V první řadě, a to by se mělo stát už do poloviny tohoto desetiletí, dostanou padesát dvojky radary Raytheon AN/APG-79, které dnes používají americké stíhačky F/A-18E/F Super Hornet. Až to bude, přijdou na řadu motory. Nové Rolls-Royce F130 zajistí, že bombardéry budou při létání efektivnější.

Nikdo nechce tyto legendární stroje vidět ve šrotu, a tak americké letectvo modernizací padesát dvojek doslova žije. A ještě vzrušivější je představa kombinace této legendy se zcela novým a ultramoderním bombardérem B-21 Raider.

Modernizace takového stroje není ale snadnou záležitostí. Jen vybavit B-52 novým radarem znamená mimo jiné úpravu chladících systémů letadla. Radar také bude muset být umístěn vzhůru nohama, aby se tzv. díval dolů, zatímco u stíhaček se dívá nahoru. Radar ale tyto staré stroje potřebují, aby v aktivní službě šly s dobou a měly ve vzduchu potřebné situační povědomí. A i když to může pro laika vypadat jednoduše, je implementace radaru dost složitá záležitost, která se dokonce bude testovat v laboratoři.

S výměnou osmi motorů je to velmi podobné. Úplně nové motory Rolls-Royce také rozhodně nebudou do starého letadla pasovat. Proto bude muset být nejprve upravena celá řada věcí, včetně nových gondol, pylonů, generátorů, a dokonce i zobrazovacích systémů v kokpitu. Bez nových motorů by totiž bombardéry už do vzduchu nemohly. Původní motory jsou už tak staré, že je vlastně ani není, čím opravovat. Situace se starými motory je dokonce tak kritická, že letectvo ani na vývoj nových motorů nemá žádné specifické požadavky kromě rychlosti jejich dodávky. I tak je ale jasné, že s novými motory B-52 získá větší dolet s nižší spotřebou paliva.

Nové motory by bombardéry měly dostat do čtyř let, zatímco první stroje by měly být novými radary osazeny už do dvou až tří letech. Až vše bude otestováno, pak dojde k bleskurychlé modernizaci zbývajících strojů.

B-52 Stratofortress je podzvukový strategický bombardér dlouhého doletu, který unese až 32 tisíc kilo munice. Se starými motory měl dolet bez tankování okolo 14 tisíc kilometrů a s novými motory to bude ještě dál. První operační verzí byl letoun B-52B, který vstoupil do služby v roce 1955. Stroj s označením B-52A byl pouze testovací a létal jako prototyp od roku 1951. 21. května 1956 svrhl bombardér B-52B jadernou bombu Mk-15 nad atolem Bikini v testu s kódovým označením Cherokee. Byla to první termonukleární zbraň svržená z letadla. Ale rekordů mají tyto bombardéry hodně.  Mnohokrát v padesátých a šedesátých letech minulého století překonaly různé typy bombardérů B-52 vlastní rychlostní či doletové rekordy. A zajímavý určitě je i fakt, že posledních 102 kusů "nejmodernější" verze B-52 vstoupilo do služby u amerického letectva v roce 1961. Tak stará je tato legenda, která rozhodně zdaleka ještě nekončí, a ani samotné letectvo se tak úžasného stroje nechce vzdát.

Autorský článek, další zdroj: Breaking Defense

Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Známý šéfkuchař Ondřej Molina a slavný barman Tomáš Melzer umí připravit neskutečné dobroty i z toho,...

Styl

Zimní bundy od JD Sports - připravte se na Black Friday

Tech

Sporťák s kočičíma ušima byl posledním dílkem skládačky