Pokud máte auto s pohonem kol 4x4, pak je dobré vědět, jak jej správně používat
Pokud vaše SUV nemá plně automatický systém pohonu všech kol, pak pravděpodobně máte k dispozici alespoň dvě konfigurace, které můžete použít.. Dostupné jsou také systémy pohonu dvou kol a SUV, která nabízejí všechny kombinace.
Je lepší pohon čtyř kol nebo pohon všech kol?
Jaký je v tom rozdíl, když to na první pohled vypadá stejně? Ale záleží na situaci, ve které se se svým autem nacházíte. 4WD, tedy pohon 4 kol, se hodí do terénu, AWD, tedy pohon všech kol, zase do plískanic na silnici.
V počátcích SUV znamenala trakce všech čtyř kol pohon všech čtyř kol. Většina systémů v dnešní době je ale AWD, což znamená, že existuje nějaký středový diferenciál, který umožňuje předním a zadním pneumatikám otáčet se různými rychlostmi. Pohon AWD lze použít na suché vozovce, kde pohon 4 kol vyžaduje kluzký povrch, aby se přední a zadní část vyrovnaly. Většina moderních crossoverů je AWD a nenabízí možnost systém odpojit, prostě fungují automaticky podle potřeby, když detekují prokluz. Ale i když máte takový systém, je tu něco, co potřebujete vědět. Pokud máte vozidlo, které nabízí automatický pohon dvou nebo všech čtyř kol, pak většinu času můžete také použít nastavení 4WD Auto. Na suchou vozovku je to v pořádku, takže jedinou výhodou provozu 2WD by byla určitá výhoda nižší spotřeby paliva, nebo úspora opotřebení systému předního pohonu. A 4WD Auto se hodí, i když začne pršet, vaše extra trakce bude k dispozici automaticky.
4WD High je většinou zbytečné nastavení, pokud máte systém, který nabízí 4WD Auto. Je to proto, že pouze uzamkne přední a zadní část k sobě, což může být užitečné v určitém úzkém off-roadovém kontextu, ale na zasněžené silnici vám to nepomůže.
K čemu je 4WD Low Range?
Pokud nemáte 4WD Auto, pak je 4WD High to, co používáte v jakékoliv situaci, kde je nízká trakce, ale relativně vysoká rychlost, tedy na polní cestě nebo na zasněžené zpevněné cestě. 4WD Low je určen výhradně pro pomalý off-road nebo místa, kde by vám násobení točivého momentu opravdu pomohlo, třeba v hlubokém písku. Kdysi to bývala běžná výbava, ale dnes je Low Range spíše u SUV, které jsou skutečně do drsného terénu.
Důležité u této funkce je vědět, že než vyrazíte do terénu, je nutné si nastavit kontrolu trakce, což znamená deaktivovat ji. Tlačítko má obvykle na sobě nějaké klikaté čáry. To je vaše tlačítko pro kontrolu stability.
Pro vypnutí systému obvykle podržíte tlačítko alespoň pět sekund. Nejprve se deaktivuje systém kontroly trakce, ale vy jej chcete vypnout kompletně, takže podržte tlačítko, dokud neuvidíte zprávu typu "systém kontroly stability deaktivován“. Některá auta, jako jsou Volvo, nemusí mít vyhrazené tlačítko, ale deaktivace kontroly stability je schovaná někde v obrazovce.
Takže mít 4x4 je určitě výhoda, ale je třeba vědět, jak jej používat. Proto se vyplatí prostudovat si pečlivě manuál, abyste dokázali systémy vašeho SUV správně využít v různých situacích. Dále čtěte: Brzy začne sněžit. Tipy, jak bezpečně zahřát auto, se budou hodit.
Zdroj: Popular Mechanics.