V roce 2025 se automobilový trh bude zmítat v kotrmelcích. Jaké změny se chystají?
Nejcitelněji automobilový průmysl reagoval například na hospodářskou krizi, covidové a postcovidové období i růst inflace. A další kalamita je na obzoru, jedná se o emisní normu Euro 7, která začne platit od roku 2025. Co přinese a jak se na ni automobilky chystají?
O platnosti emisních norem rozhoduje Evropská komise. Ta schválila Euro 7, tedy normu, která právě vstupuje v platnost. Je výrazně přísnější než předcházející normy a týká se nejen emisí CO2, ale také dalších škodlivých látek, jako jsou oxidy dusíku (NOx) a pevné částice. Zde jsou hlavní změny, které automobilky čekají:
- Snížení emisních limitů: Emisní limity pro oxidy dusíku a pevné částice budou sníženy až o 35 % oproti normě Euro 6.
- Dlouhodobější splnění emisních požadavků: Automobilky budou muset zajistit, že vozidla splňují emisní limity po celou dobu své životnosti, což znamená minimálně 200 000 km nebo 10 let.
- Monitoring emisí v reálném provozu: Nové normy zavedou přísnější měření emisí během skutečného provozu nikoliv jen v laboratorních podmínkách.
- Zaměření na brzdový a pneumatikový prach: Euro 7 poprvé reguluje emise pevných částic vznikajících při opotřebení brzd a pneumatik, což vyžaduje nová technická řešení.
- Elektrifikace vozového parku: Automobilky budou tlačeny k větší elektrifikaci svých modelů, protože splnění nových norem bude u spalovacích motorů technicky a finančně náročnější.
- Zvýšené náklady na vývoj a výrobu: Implementace technologií potřebných pro splnění normy povede ke zdražení vozidel, což může mít dopad na dostupnost automobilů pro spotřebitele.
- Sankce za nesplnění: Automobilky, které nebudou schopny splnit požadavky Euro 7, čelí výrazným finančním pokutám.
Výsledkem zavedení normy Euro 7 bude zejména zrychlený přechod k elektromobilitě, redukci nabídky modelů se spalovacími motory a vyšší ceny vozidel, to potvrzuje i ředitel značky Peugeot, Marco Venturini. „Z hlediska cenové hladiny automobilů očekáváme rostoucí trend u konvenčních vozů, a to jak u nových, tak i ojetých, a naopak klesající trend u elektromobilů. Automobilový trh bude dle našich předpovědí spíše stagnovat, segment elektromobilů pak mírně poroste. Velkou výzvou pro značku Peugeot bude udržet si v tomto komplikovaném kontextu silnou pozici.“
Dá se očekávat, že některé automobilky budou muset hodně bojovat a mnohé obětovat. Snadnější to budou mít ty, které se intenzivně připravovaly: „Naštěstí máme konkurenční výhodu v podobě široké a kompletně obnovené modelové řady, a to od nejmenších modelů 208 a 2008, přes velká SUV 3008 a 5008 až po novou řadu lehkých užitkových vozů. Kromě bohaté produktové nabídky poskytujeme i široké spektrum pohonů – plně elektrický, plug-in hybrid, hybrid a samozřejmě i klasické benzínové a dieselové motory. Klient tak má svobodu volby,“ uzavírá Marco Venturini.
Je zřejmé, že rok 2025 nebude lehký pro automobilky, ale ani pro klienty nových vozů. Nicméně nedá se očekávat, že by se nástup normy Euro 7 dal ještě nějak zvrátit. Toto opatření má totiž za cíl snížit environmentální dopady dopravy a zároveň přináší značné výzvy pro automobilový průmysl, který se musí rychle adaptovat na nové technologické a ekonomické podmínky.