Škoda Scala: Praktická stylovka
Simply clever od prvopočátku
Felicia, Garde, Popular nebo Spaceback. O těchto jménech pro Scalu se spekulovalo ještě před jejím uvedením. Všechny se vážou ke starším modelům Škody a to poslední by dávalo největší smysl. Právě Rapid Spaceback byl jakýmsi předchůdcem modelu Scala. Slovo jakýmsi je ale na místě. Rapid v provedení liftback i Spaceback (hatchback) byl náhradou za Octavii Tour a zákazníky oslovoval zejména nízkou cenu. Jeho technický základ zlevňovala i spousta částí ze starších Octavií a Fabií.
To Scala měla na podobném půdorysu nabídnout dospělejší projev i velkou dávku stylu, samozřejmě vedle prostoru a praktičnosti. Hatchback s délkou 4,36 metru a kufrem o objemu 400 litrů tak může posloužit i jako rodinné auto. Škoda přitom k jeho vývoji přistoupila skutečně v duchu hesla simply clever. Škoda Scala totiž nesdílí technický základ třeba s podobně velkým koncernovým sourozencem Volkswagenem Golf, ale naopak s menšími modely koncernu postavenými na platformě MQB A0. Technicky tak má blíže k Fabii, ovšem jízdními vlastnostmi, praktičností a prostorem pro posádku rozhodně míří do nižší střední třídy.
Styl nebo praktičnost?
Prostor a praktičnost jsou přece těmi parametry, na které v Mladé Boleslavi při vývoji nových aut myslí nejvíce a ani Scala není v tomto ohledu bita. O čtyřsetlitrovém kufru už řeč byla. Rozvor 2650 mm pak znamená dostatek místa na předních i zadních sedadlech, a to i pro dospělé. Jen jich tedy nesmí být pět. Škoda Scala je sice pětimístným vozem, ovšem na šířce necelého 1,8 metru místo pro tři ramenaté muže vedle sebe nevykouzlíte. Dva ale zadní lavice pojme absolutně bez problému.
Designéři ve Škodě zároveň dobře chápou, že hatchback musí být i stylové auto, a tak i ze Scaly takový vůz udělali. V základní výbavě a na malých kolech to možná nedoceníte, ale jen se podívejte, jak vypadá s doplňky a na parádních kolech třeba ve výbavě Monte Carlo. Tohle auto umí být dokonale nenápadnou šedou myškou i hvězdou večírků. Jak se komu líbí...
A samozřejmě dovede uspokojit i řidiče vyznávající dynamický jízdní projev. Vznětové motory pod kapotou Scaly nehledejte. Úsporností je však turbobenzíny téměř dohánějí. Základem je přeplňovaný litrový tříválec naladěný na 70 kW. Jízdně mnohem zajímavější je však jeho silnější verze disponující dalšími 11 kW. No a nebo čtyřválcová patnáctistovka. Jejích 110 kW dělá z atletické Scaly velmi agilní auto a v kombinaci s automatem DSG a s dlouhým seznamem příplatkové výbavy asi neexistuje nic, co by vám v tomto autě chybělo.