8 mýtů o hybridech, které vám brání vytěžit z tohoto pohonu maximum
Mýty, které o hybridech kolují, jsme prověřili na novém pohonu Hybrid 136, kterým značka Peugeot vybavila všechny své osobní modely.
Mýtus č. 1: Hybrid je třeba dobíjet
Dobíjet je třeba jen plug-in hybridy. Ty mají totiž velkou baterii, která jim umožní ujet čistě na elektřinu desítky kilometrů. Full nebo mild hybridy se ovšem dobíjejí výhradně rekuperací. Zcela se tak objedou bez dobíječky. Hybridní systém Peugeot tvoří benzínový motor PureTech o výkonu 136 k, který je spojen s novou šestistupňovou dvouspojkovou elektrifikovanou převodovkou, jejíž součástí je elektromotor. Díky baterii, která se dobíjí za jízdy, nabízí tato technologie vyšší točivý moment při nízkých otáčkách motoru a snižuje spotřebu paliva až o 15 %. Vůz vybavený tímto systémem tak může při jízdě ve městě více než 50 % času jezdit ve 100% elektrickém režimu s nulovými emisemi.
Mýtus č.2: Cena auta je tak vysoká, že to úsporou benzínu nedoženete
Hybrid je cenově velmi přijatelný. Platí to zejména ve srovnání s elektrickými a plug-in hybridními vozy. Ty se totiž pohybují ve zcela jiných cenových relacích. Za hybridní systém si můžete připočíst jen pár desítek tisíc korun. Například největší hybridní Peugeot 5008 má dokonce zcela identickou cenu s dieselovou verzí. Cenový rozdíl hybridu a spalovacího motoru je asi 40 tisíc korun. Jezdíte-li hlavně ve městě, kde hybrid dokáže ušetřit asi 2,5 l na sto, a najedete-li asi 10 000 km ročně, ušetříte asi deset tisíc korun. Pokud jezdíte hlavně mimo město a ujedete ročně asi 25 000 km, ušetříte taky asi deset tisíc korun. Návratnost investice je tak v obou případech čtyři roky, přitom záruka na auto je pět let a záruka na baterii osm let.
Mýtus č. 3: To, co ušetříte na benzínu, propálíte v servisu
Zeptali jsme se odborníka na hybridy, technického školitele Peugeotu, Dalibora Krejčíka: „Výdaje na servisování hybridů jsou srovnatelné s konvenčními vozy. Někde dokonce můžete i ušetřit. Například na prodloužené životnosti brzdových komponent, které jsou díky rekuperaci méně namáhané. Pozitivní zprávou je i to, že rozvody jsou řešeny řetězem místo choulostivého řemene, což má na servisní náklady příznivý dopad.“
Mýtus č. 4: Hybrid má smysl jen ve městě, na dálnici žere víc než spalovací motor
Pravdou je, že hybrid má nejraději město. Dopravní zácpy, dojíždění na semafory, časté manévrování… to jsou situace, které hybridu vyhovují nejvíc, protože se mi při nich daří rekuperovat nejvíc energie. Mimo město se naučte jezdit tak, aby se elektromotor měl šanci zapojovat, jak nejvíc to jde. Chce to lehkou nohu. Budete-li jen lechtat plynový pedál a sledovat na displeji, jak probíhá hospodaření s energií, rychle přijdete na to, jak jezdit co nejúsporněji. U hybridních Peugeotů platí, že ve městě ušetříte až 2,5 l na sto, na rychlostkách asi 0,7 l a na dálnici při opravdu rychlé jízdě je spotřeba paliva srovnatelná se spalovacím motorem.
Mýtus č. 5: Doslouží-li baterie, můžete auto rovnou odvézt na vrakoviště
Traduje se, že jakmile výrazně klesne kapacita baterie, je třeba ji vyměnit, což může stát i statisíce korun. Pokud máte podobné obavy, měli byste vědět, že třeba u Peugeotu nemusíte hned kupovat novou baterii. V drtivé většině případů se to řeší repasí. Peugeot definuje čtyři úrovně poškození baterie, neboli čím lepší je její stav, tím míň zaplatíte. Další důležitou informací je to, že baterie hybridních vozů Peugeot jsou konstruovány tak, aby pokryly celou dobu životnosti vozu. Navíc Peugeot poskytuje záruku na baterii 8 let / 160 000 km.
Mýtus č. 6: Ojetý hybrid si koupí jen blázen
Vzhledem k tomu, že baterie je jednou z nejdražších částí vozu a kupující nezná její kapacitu, může se zdát, že se nevyplatí ojetý hybrid kupovat. Je zde riziko, že se krutě napálíte. Tak to je další klišé. O kapacitě baterie vám totiž koncesionář v Peugeotu vystaví certifikát. Tím zůstatkovou hodnotu vozu bezpečně zachováte. Stejný postup je třeba vyžadovat, kupujete-li vy sami ojetý hybrid. Rozhodně chtějte certifikát o kapacitě baterie!
Mýtus č. 7: Hybrid je těžký a tudíž těžkopádný
Na rozdíl od plug-in hybridů, kde baterie váží až čtvrt tuny, u hybridů se používá kompaktní baterie. U Peugeotu se jedná se o 48V lithium-iontovou baterii o celkové kapacitě 898 Wh. Její hmotnost je 12 kg, což se na celkové mase vozu takřka neprojeví. Nicméně i takto malá baterie dokáže poskytnout vašemu vozu dostatečnou vzpruhu. Chcete-li si občas užít pořádnou dynamickou jízdu, můžete využít jednorázového navýšení točivého momentu, neboli overboost. Po sešlápnutí pedálu ve vyšší rychlosti pak přidá elektromotor k výkonu spalovacího motoru ještě dalších 9 kW výkonu.
Mýtus č. 8: Jízda hybridem je otravná, samé škubání, cukání a s prodlevou při rozjezdu
Vyzkoušeli jsme, že u Peugeotu spolupracuje spalovací s elektrickým motorem naprosto ukázkově, doslova jako perfektně sehraný stroj. Nečekejte žádné škubnutí či cukání. Toho, že jeden motor zrovna předává štafetu tomu druhému, si vůbec nevšimnete. Vaši pohodlnou a perfektně plynulou jízdu tak nic nenaruší. Podobně přátelská je i dvouspojková automatická převodovka. Řadí hladce, plynule a s cílem zajistit maximální uživatelský komfort v každé situaci.
Foto01: Hybridní pohon je neprávem opomíjený
Foto02: Spalovací motor hybridů je stejný jako u konvenčních vozů
Foto03: Největší hybridní SUV 5008 stojí stejně jako dieselová verze
Foto04: Servisní náklady hybridů jsou srovnatelné s klasickým benzínovým pohonem
Foto05: Hybrid ušetří asi 15 procent paliva