Nové elektrické letadlo má tři křídla a připomíná legendární letoun Fokker

Stroj bude létat na biopalivo a později bude plně elektrický
📷
Další 2 fotografie v galerii
 Letectví 
28. března 2021 06:57 / Faradair
  4   2
Nové elektrické letadlo má základní konstrukci křídel, jejíž kořeny sahají až do první světové války. Faradair BEHA, firemní a osobní letadlo pro krátké lety, využívá tři hlavní křídla spojená dohromady. A připomíná tak unikátní stroj Fokker, který létal v první světové válce.

Britská BEHA je osobní letadlo, které pojme až 18 cestujících. První stroje budou hybridní, tedy s elektrickým pohonem a rovněž s motory na biopalivo. Plně elektrická verze bude vyrobena na konci tohoto desetiletí a firma plánuje vyrábět rovněž bezpilostní vojenskou verzi stroje.

Tři křídla kvůli vztlaku

Kombinované požadavky na schopnost krátkého vzletu a elektrického tahu znamenají, že letadlo potřebuje veškerou pomoc, aby vytvořilo potřebný vztlak. Výsledkem je, že se designéři vrátili ke konceptu tří křídel. Ta dohromady generují dostatek vztlaku, posílají letadlo do vzduchu a vyžadují méně energie.

Konstrukce letadla je podobná kultovnímu červenému bojovému letounu Fokker Dr.1, díky kterému měl pilot císařské německé armády Manfred von Richthofen více vzdušných vítězství, než kterýkoli jiný pilot během první světové války.

Avšak tři křídla mají také svoje nevýhody. Zatímco zvyšují vztlak, zvyšují také odpor a použití tří křídel rovněž zvyšuje váhu stroje. Tyto nevýhody vedly k tomu, že výrobci letadel po první světové válce od výroby trojkřídlých letadel upustili a začali upřednostňovat aerodynamičtější konstrukce a také nové výkonnější pístové motory.

Spojení křídel je novou technologií

BEHA proto používá tzv. krabicové křídlo, což je řešení, ve kterém jsou všechna tři křídla spojena dohromady, takže na pohled z čela připomínají krabici. Křídla jsou v podstatě spojena do jediného superkřídla, které zmírňuje odpor, jež by jinak jednotlivá křídla vytvářela.

BEHA bude zpočátku vybaven motorem o výkonu 1 600 koní, který je schopen spalovat biopaliva, a dodatečnou elektřinu budou zajišťovat vestavěné solární panely. Později ale stroje budou plně elektrické.

Výrobce plánuje také bezpilotní vojenskou verzi letounu, který by mohl operovat z letadlových lodí. Sloužit by mohl ve zpravodajských, průzkumných či protiponorkových misích. Dále čtěte: Nejkrásnější bojový dron světa bude létat nadzvukově.

Mirka Malá | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Věda & Vesmír

Konspirační teorie okolo prvního muže ve vesmíru. Gagarin možná nebyl zdaleka první

Dům a zahrada

Nepodceňujte výhody postřikovače, oceníte jej v zahradě i na balkoně

Cestování

Inspirace na víkend. Zatoulejte se na jedno z nejzajímavějších míst v České republice

Zavřít reklamu