Hlídat si pneumatiky na voze má velký smysl. Defekt vás může ohrozit dvakrát
K defektu pneumatiky dochází z různých příčin. Nejobvyklejší je najetí na ostrý či špičatý předmět, podhuštěná či naopak přehuštěná pneumatika, stáří pneumatiky, opotřebení či výrobní vada.
Co dělat při jízdě
Zde samozřejmě záleží na situaci. Jestliže řídíte osobní automobil s nízkoprofilovými pneumatikami, nemusí být defekt ani ve vyšších rychlostech úplnou katastrofou. Důležité je v každém případě pevně držet volant, vyrovnávat směr jízdy a postupně zpomalovat. Rozhodně se nevyplácí prudké brždění, protože tím se ovladatelnost vozu snižuje. Brzdit začněte až při rychlostech kolem 60 kilometrů za hodinu. Při řízení větších vozidel se však problém umocňuje. Jakmile je například přední kolo prázdné, tak jsou síly, které tlačí vůz do směru kola s defektem opravdu vysoké. Platí zásady jako v předchozím případě jen s tím rozdílem, že je třeba vynaložit opravdu velkou sílu. Někdy pomůže ke zmenšení tahu na volant mírné přidání plynu, ale jen na srovnání směru, pak je třeba se opět vrátit do režimu zpomalení a následného dobrzdění z nízké rychlosti.
Druhá hrozba
Jestliže není pneumatika protržená a defekt je opravitelný, uskuteční se obvykle oprava v pneuservisu a kolo putuje opět do provozu. A právě zde se může skrývat potíž. Může se totiž stát, že v pneuservisu neprohlédnou pneumatiku pořádně, případně poškození, které bylo způsobeno jízdou po prázdné pneumatice, nebude na první pohled viditelné. Existuje i možnost, že vám sice řeknou, že pneumatika není zcela v pořádku, ale vy budete trvat na namontování, protože si přece nebudete na pár měsíců kupovat jinou. To všechno vytváří enormní riziko, že dojde k defektu, který může být mnohem horší než běžné píchlé kolo.
Prevence defektu
Třebaže najetí na ostrý předmět se dopředu vyloučit nikdy nedá, přece je řada postupů, které rizika omezí. Především je třeba kupovat pneumatiky osvědčených značek, nové. Stáří dobře skladované pneumatiky není tak rozhodující, ale pokud byla pneumatika někde venku, může být díky působení slunce a povětrnostních vlivů už částečně poškozená. Problémem jsou příliš sjeté pneumatiky. Také je třeba dbát na správný tlak. V tom pomůže třeba plnění pneumatik dusíkem, o čemž si můžete přečíst zde. U větších vozidel je potom důležité nepřetěžovat vůz nadbytečným nákladem. Jestliže se stane při jízdě jakákoli nečekaná událost, která souvisí s koly, překontrolujte při nejbližší příležitosti vozidlo. Zaměřte se hlavně na to, zda někde nezačal ucházet vzduch a zda se neobjevila boule na boku pneumatiky. Dávejte si pozor na parkování u obrubníků a najíždění na obrubníky.