Jak pravidelně rotovat pneumatiky, aby vydržely co nejdéle
Interval, jak často pneumatiky rotovat, se pohybuje od 5 do 13 tisíc ujetých kilometrů, ale jde pouze o základní vodítko. Lepší je pravidelná kontrola jejich nerovnoměrného opotřebení. Navíc měkčí pneumatiky, stejně jako letní pneumatiky, obvykle vyžadují častější rotaci než ty tvrdší.
Auta s pohonem předních kol potřebují rotaci častěji
Bez ohledu na to, jaký typ auta řídíte, pneumatiky v každé zatáčce odvádějí trochu jinou práci, což znamená, že se opotřebovávají odlišně. Zejména vozy s pohonem předních kol způsobují, že jejich přední pneumatiky pracují mnohem tvrději než ty vzadu. Přední dvojice nese veškeré břemeno zrychlení a zatáčení, stejně jako většinu brzdných sil. Automobily s motorem vpředu také nesou většinu své hmotnosti na přední části, což těmto pneumatikám přidává trochu větší zátěž.
Pokud však řídíte vozidlo s pohonem zadních nebo všech kol, nejste vůbec z obliga. Každé auto bude zatěžovat pneumatiky různými způsoby, třeba už jen kvůli odpružení.
Ujistěte se nejprve, že pneumatiky můžete rotovat
První věcí, kterou musíte udělat, je zjistit, zda můžete pneumatiky svého vozu rotovat. Nejjednodušší způsob, jak to udělat, je přesunutí kol na různá místa na autě, ale nemůžete to udělat na všech vozech.
Automobily někdy používají směrové pneumatiky, kde je dezén navržen tak, aby fungoval pouze v jednom směru. Tento směr je označen šipkou na boční stěně, která ukazuje ve směru otáčení pneumatiky, nebo obecněji dezénem ve tvaru písmene V. Tato kola a pneumatiky si můžete poměrně snadno prohodit zepředu dozadu. Tyto pneumatiky však nemůžete vyměnit ze strany na stranu, protože výměna stran by otočila dezén špatným směrem.
Jak pneumatiky rotovat
Pokud se vás nic z toho netýká a vaše kola mají rovněž stejnou velikost, můžete pneumatiky vyměnit úhlopříčně zepředu dozadu nebo přesunout přední strany do zadního úhlopříčného rohu a současně posunout zadní kola na stejnou stranu. Pokud máte na odpovídajícím kole rezervu v plné velikosti, můžete ji přidat také do mixu a vyměnit ji za jedno z ostatních kol v autě.
Popřípadě prohazujte pneumatiky jen zepředu na zadní část vozu, abyste zachovali správný směr otáčení.
Na boční stěnu pneumatik si rozhodně udělejte nějakou srozumitelnou značku, abyste neztratili přehled o tom, jak pneumatiky postupně rotujete. Pak by to celé ztratilo smysl. Pravidelnou rotací můžete totiž získat nějakou tu sezonu navíc. Dále čtěte: Na co si dát na podzim pozor za volantem. Toto roční období je pro řidiče velmi zrádné.