Sériový sedan z 90. let je dnes sběratelskou raritou

Autorem designu byl slavný Pininfarina
📷
Dalších 5 fotografií v galerii
 Auto-Moto 
18. listopadu 2020 06:43 / Peugeot
  0   0
Model Peugeot 405 vás na silnici asi nepřekvapí. Možná si ho pamatujete z dětství a není tak úplně výjimečné potkat některý z nesmrtelných kousků ještě dnes. Ve své době to byl vrcholný model automobilky Peugeot. V roce 1988 při uvedení na trh dokonce vyhrál nejprestižnější ocenění Auto roku. Vyráběl se v různých provedeních – jako sedan i kombík, nazývaný Break, s celou škálou motorů a pro různé země světa. V Evropě se prodával až do roku 1995, než ho nahradil modernější Peugeot 406. Kombík vyd

V některých zemích afrického kontinentu se však ikonická čtyřistapětka vyráběla ještě donedávna. Celkem se vyrobilo skoro tři miliony kusů. Většina z nich už zřejmě skončila na vrakovišti, nicméně stále je jich hodně, které ještě jezdí. Některé dokonce mají obrovskou sběratelskou hodnotu. Model, za který Vám mnoho automobilových nadšenců bude trhat ruce, má v názvu krátký, ale klíčový dodatek „T16“.

Peugeot 405 T16 je sportovní verze, kterou automobilka Peugeot vytvořila v roce 1993, tedy v době, kdy její designéři a technici neměli svázané ruce přísnými emisními normami a jejich kreativita se mohla ubírat nejrůznějšími směry, včetně těch na prvních pohled bláznivých, jako udělat z rodinného sedanu sporťák s pohonem všech kol, o výkonu 220 koní, s maximálkou 235 km/h a zrychlením z 0 na 100 km/h za pouhých 7 vteřin. V devadesátkách byly takové výkony u tohoto typu vozu zcela nevídané. Peugeot 405 T16 jich však dosahoval, a to díky perfektně konstruovanému motoru a paralelně montované viskózní spojce, která řídila prokluz a rozdělovala točivý moment z 53 % na přední a ze 47 % na zadní kola.

Na první pohled nebylo patrné, jak ďábelské ústrojí se pod kapotou tohoto mírumilovně působícího rodinného vozu skrývá. Design automobilu se totiž oproti ostatním „obyčejným“ verzím modelu Peugeot 405 nijak zásadně nelišil. To bylo ostatně záměrem designérů, protože Peugeot 405 se pyšnil křivkami vytvořenými italským géniem Pininfarinou, jedním z nejslavnějších designérů všech dob, a bylo by škoda tuto elegantní automobilovou krásu přehlušit sportovními proprietami. Hladké, plynulé linie tak zůstaly zachovány. Vyčnívala pouze lehká šestnáctipalcová pětipaprsková kola z lité slitiny – místo standardních patnáctipalcových – a systém omývání světlometů, díky němuž ho znalci rozlišili na první pohled.

Další sportovní prvky jako prahové lišty, specifické přední a zadní nárazníky a aerodynamický spojler se na celkovém designu podílely spíše decentně. Jedním z mála výrazných prvků, který hlásal do světa, že se jedná o ultra sportovní verzi, byl červený podpis T16 na horní části zavazadlového prostoru. 

Peugeot 405 T16 byl v tehdejší době skutečně špičkovým, technologicky vyspělým modelem a dokázal přesvědčit řidiče, že můžete vlastnit rodinný vůz, který dokonale splňuje požadavky všech členů rodiny od velkých nákupů, přes víkendové cesty na lyže, po dvoutýdenní dovolenou u moře, ale přijde-li jeho chvíle, dokáže se proměnit v opravdovou silniční šelmu, schopnou ukojit řidičskou vášeň těch nejnáročnějších. Ti, kteří se s tímto extrémním autem svezli, na to vzpomínají, a mnoho z nich ho touží vlastnit. Na trhu se však objevuje jen pár exemplářů. Peugeot 405 ve verzi T16 byl totiž vyroben v počtu pouhých 1046 kusů, což z něj činí raritu a vyhledávaný artikl pro sběratele.

 

Ema Maxová | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Věda & Vesmír

Slavný gangster z časů prohibice zakopal poklad v hodnotě dnešních 150 milionů dolarů

Dům a zahrada

Snadná výroba vánoční purpury. Vnese domů tu pravou atmosféru

Cestování

Dívejte se pořádně pod nohy. Uvidíte ta nejkrásnější schodiště na světě

Zavřít reklamu