Vývoj kokpitů stíhacích letadel za uplynulých 65 let

Kokpity stíhaček prošly neuvěřitelným vývojem
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Letectví 
13. listopadu 2020 08:36 / National Museum of the U.S. Air Force
  3   0
Retrospektiva historie ovládacích prvků kokpitu stíhaček prochází 65 lety analogové a později digitální evoluce. Díky technologiím počítačového procesoru a displeje mohou piloti nyní soustředit svou pozornost na několik obrazovek a ovládacích prvků, což jim dává prostor pro jiné, například bojové úkoly.

Bývalý instruktor amerického námořnictva Dave Baranek dal dohromady historii kokpitů stíhacích letounů. Ta začíná letounem Convair F-106A Delta Dart, který sloužil jako stíhač v letech 1960 až 1988.

Číselníky, měřidla a spínače

Přesně tak vypadal kokpit F-106A. Všude samé číselníky, měřidla, spínače, ovládací páka namontována mezi nohama pilota, kterému se tak dostávaly fakticky jen základní informace.

Začlenění mikroprocesoru a displeje z tekutých krystalů vedlo k postupnému vylepšování  prostoru v kokpitu. Kokpity byly postupně méně a méně přeplněné, protože inženýři našli způsoby, jak efektivněji využívat prostor. Jednoúčelové displeje se staly multifunkčními digitálními displeji (MFD), které dokáží zobrazit více typů informací.

Zavedení multifunkčních zařízení vedlo ale k velkému dilematu. Ovládací páka zaseknutá mezi nohama pilota jim bránila ve výhledu na displeje. Proto byla ovládací páka přemístěna na levou nebo pravou stranu, aby poskytla pilotům nerušený výhled. F-16 Fighting Falcon byl jedním z prvních stíhačů, které používaly ovládací páku umístěnou na boku.

Současným kokpitům dominují dotykové displeje

O několik desetiletí později je rozdíl mezi kokpitem F-106A a F-35 opravdu markantní. Letoun F-35 je vybaven velkým multifunkčním dotykovým displejem, který dominuje kokpitu, zobrazuje informace, jako jsou radarová data, a zároveň umožňuje pilotovi pohodlné ovládání stroje.

Ve srovnání se svými předchůdci z období studené války nemá F-35 téměř žádná fyzická tlačítka či páčky.

Ale to není zdaleka konec. Dnes má mnoho stíhaček, včetně F-35, ještě modernější technologie, takže pilotům se informace zobrazují přímo před očima. Stále větší počet strojů nyní využívá displej namontovaný na helmě (HMD). HMD promítá data přímo do zorného pole pilota a umožňuje mu vidět kritické informace, aniž by musel odvrátil zrak například od nepřátelské stíhačky. Dále čtěte: Legendární super bombardér XB-70 na chvíli vyjel z hangáru a ukázal se na letišti.

Mirka Malá | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Věda & Vesmír

Slavný gangster z časů prohibice zakopal poklad v hodnotě dnešních 150 milionů dolarů

Dům a zahrada

Snadná výroba vánoční purpury. Vnese domů tu pravou atmosféru

Cestování

Dívejte se pořádně pod nohy. Uvidíte ta nejkrásnější schodiště na světě

Zavřít reklamu