Vývoj kokpitů stíhacích letadel za uplynulých 65 let

 Letectví 
13. listopadu 2020 08:36 / Mirka Malá
  0
📷
4 fotografie v galerii
Kokpity stíhaček prošly neuvěřitelným vývojem National Museum of the U.S. Air Force
Retrospektiva historie ovládacích prvků kokpitu stíhaček prochází 65 lety analogové a později digitální evoluce. Díky technologiím počítačového procesoru a displeje mohou piloti nyní soustředit svou pozornost na několik obrazovek a ovládacích prvků, což jim dává prostor pro jiné, například bojové úkoly.

Bývalý instruktor amerického námořnictva Dave Baranek dal dohromady historii kokpitů stíhacích letounů. Ta začíná letounem Convair F-106A Delta Dart, který sloužil jako stíhač v letech 1960 až 1988.

Číselníky, měřidla a spínače

Přesně tak vypadal kokpit F-106A. Všude samé číselníky, měřidla, spínače, ovládací páka namontována mezi nohama pilota, kterému se tak dostávaly fakticky jen základní informace.

Začlenění mikroprocesoru a displeje z tekutých krystalů vedlo k postupnému vylepšování  prostoru v kokpitu. Kokpity byly postupně méně a méně přeplněné, protože inženýři našli způsoby, jak efektivněji využívat prostor. Jednoúčelové displeje se staly multifunkčními digitálními displeji (MFD), které dokáží zobrazit více typů informací.

Zavedení multifunkčních zařízení vedlo ale k velkému dilematu. Ovládací páka zaseknutá mezi nohama pilota jim bránila ve výhledu na displeje. Proto byla ovládací páka přemístěna na levou nebo pravou stranu, aby poskytla pilotům nerušený výhled. F-16 Fighting Falcon byl jedním z prvních stíhačů, které používaly ovládací páku umístěnou na boku.

Současným kokpitům dominují dotykové displeje

O několik desetiletí později je rozdíl mezi kokpitem F-106A a F-35 opravdu markantní. Letoun F-35 je vybaven velkým multifunkčním dotykovým displejem, který dominuje kokpitu, zobrazuje informace, jako jsou radarová data, a zároveň umožňuje pilotovi pohodlné ovládání stroje.

Ve srovnání se svými předchůdci z období studené války nemá F-35 téměř žádná fyzická tlačítka či páčky.

Ale to není zdaleka konec. Dnes má mnoho stíhaček, včetně F-35, ještě modernější technologie, takže pilotům se informace zobrazují přímo před očima. Stále větší počet strojů nyní využívá displej namontovaný na helmě (HMD). HMD promítá data přímo do zorného pole pilota a umožňuje mu vidět kritické informace, aniž by musel odvrátil zrak například od nepřátelské stíhačky. Dále čtěte: Legendární super bombardér XB-70 na chvíli vyjel z hangáru a ukázal se na letišti.

Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Objevte nejnovější kolekci minišatů Reserved. Letní inspirace, které uchvátí!

Styl

Jak vybrat oblečení na prvním rande? Díky červené barvě z vás muž nespustí oči

Tech

Vlastnit či nevlastnit? Auto na „operák“ je dostupnější než kdykoli předtím