Jedno z největších přepravních letadel na světě, už možná nikdy nezvlétne. Létající obr měl nehodu
V pátek 13. listopadu ztratil transportní letoun An-124 při vzletu motor, což mu způsobilo smyk na konci přistávací dráhy na ruském letišti v Novosibirsku. Během incidentu se jako zázrakem nikomu z letové posádky nic nestalo.
Letadlu nefungoval motor ani brzdy
Vzhledem k tomu, že létajícímu obru po vzletu vypadl jeden z jeho čtyř turbodmychadlových motorů Lotarev Progress DT-18, přišel stroj také o tah, rádiovou komunikaci a brzdy. Posádka se pokusila otočit letoun zpět na přistání, ale letadlo nakonec havarovalo 300 metrů za koncem přistávací dráhy.
Fragmenty toho, co vypadalo jako disk ventilátoru, byly nalezeny v okolí letiště. Samotné letadlo také utrpělo další poškození. Trosky z motoru pronikly do levého trupu stroje. Nos letadla se během přistání zabořil do země.
Obrovský Antonov létá už od dob studené války
Sovětský svaz vyrobil stroj An-124 během období studené války a letadlo fungovalo pod kódovým označením CONDOR. An-124 unese až 120 tun nákladu, které je možné nakládat a vykládat jak ze zadní, tak i z přední části letadla.
Letadla byla často používána americkou armádou a NATO k přepravě velkého vybavení do Iráku a Afghánistánu. Stroje An-124 přepravily transportní vrtulníky Mil-17 určené pro iráckou armádu, záchranné vrtulníky amerického letectva HH-60G Pave Hawk vyslané do Afghánistánu a dokonce i vojenské komunikační satelity a jejich pomocné rakety směřující na oběžnou dráhu.
Antonovů An-124 Ruslan bylo mezi roky 1982-2004 vyrobeno celkem 55 kusů. Stroj má mnohokolový podvozek příďového typu, který mu umožňuje vzlétat a přistávat i na horších drahách, jak se ale minulý týden ukázalo, ani to tentokrát nestačilo.
Kokpit letadla je umístěný v horní části stroje, spodní paluba je pak plně k dispozici pro přepravu nákladu. Nákladní prostor je tak opravdu obrovský. Má délku 36,5 m, šířku 6,4 m a výšku 4,4 m. Otázkou ale nyní je, zda se provozovateli vyplatí havarovaného obra opravovat, protože náklady na opravu by byly obrovské. Je tedy možné, že havarovaný stroj se do vzduchu už nikdy nepodívá. Dále čtěte: Vývoj kokpitů stíhacích letadel za uplynulých 65 let.