Čína úspěšně otestovala technologii magnetické levitace na osobních autech. Vznášejí se 35 milimetrů nad vozovkou

 Technologie 
20. září 2022 09:12 / Mirka Malá
  1
📷
2 fotografie v galerii
Čína testuje technologii maglev i na osobních vozech Depositphotos
Maglev je technologie magnetické levitace a zdá se, že Čína si s ní umí velmi dobře poradit. Dokonce i v něčem tak běžném, jako je osobní auto. V úspěšném testu se osobní vůz skutečně vznášel nad vozovkou.

Celkem Číňané během testu otestovali osm vozidel, z nichž některá "levitovala" rychlostí 200 kilometrů v hodině a jiná dokonce rychlostí 230 kilometrů v hodině. Pokusy se konaly na dálničním úseku dlouhém 7,9 kilometru.

Samozřejmě, že osobní auto pro testování takové technologie potřebovalo malé úpravy. Ty spočívaly především v implementaci soustav tzv. permanentních magnetů, aby auta skutečně mohla levitovat nad vozovkou. A i když se to z pořízených záběrů zdá poměrně jednoduché, tak není. Kromě úpravy aut musí být ještě k úspěšné magnetické levitaci položen na vozovku vodící kolejnice nebo vlastně takový pás.

Pak je taková magnetická levitace skutečně proveditelná, jak Čína ostatně již prokázala. K čemu to ale může být dobré? Čínští vědci se domnívají, že levitující auta by energeticky byla méně náročná a také by měla vyšší dojezd. Čína se zamýšlí i nad tím, že pro vozy s technologií maglev by mohla na dálnicích vybudovat i speciální jízdní pruhy.

V podstatě lze říci, že tyto nové automobilové testy jsou jen logickým důsledkem čínského vývoje technologie magnetické levitace. Čína je lídrem ve vývoji této technologie, a dokonce ji už protlačuje na svých železnicích.

Například v roce 2018 Čína oznámila, že otestovala supervlak s technologií maglev, který měl jezdit rychlostí až 1 000 kilometrů za hodinu. V loňském roce pak Číňané ukázali nový vlak s touto technologií, který byl testován na 165metrové testovací dráze.

 

 

A rovněž v loňském roce byl představen další vlak, jehož rychlost by nakonec měla být 600 kilometrů v hodině. A to není ještě všechno, Čína postavila i závěsnou linku s těmito permanentními magnety.

Technologie maglev je rozvíjena už od 60. let minulého století a v některých zemích už v dopravě skutečně funguje. Například Transrapid je německý systém, od 70. let realizovaný na několika zkušebních tratích a samotná Čína provozuje maglev od roku 2002 v Šanghaji jako příměstskou dráhu mezi městem a letištěm.

Vývoj systémů nízké, až střední rychlosti do 200 kilometrů v hodině vedl v Číně k otevření provozních linek, jako je Čchang-ša Maglev Express v roce 2016 a Linka S1 v Pekingu v roce 2017. Vysokorychlostní systémy maglev Čína zatím tedy stále testuje.

I Japonci mají maglev a od roku 1996 je japonský JR-Maglev provozován na zkušební trati v prefektuře Jamanaši. Mezi lety 1984 až 1991 byla v provozu také zkušební magnetická městská dráha v Berlíně, které se říkalo M-Bahn. A proč jich není víc? Technologie samotná by po desetiletích vývoje nebyla až tak velkým oříškem, velmi náročná, a tedy také drahá, je ale samotná stavba těchto speciálních tratí.

Přesto jde o technologie budoucnosti. Při jízdě vlaků a potažmo i automobilů nevznikají škodlivé, výfukové zplodiny ani hluk způsobený motorem nebo koly. Dráha a další technická zařízení jsou méně náročná na údržbu. Magnetický vlak například je velmi úsporný. Při přepravě stejného množství cestujících spotřebuje třikrát méně energie než auto, a dokonce pětkrát méně než letadlo. Ve skutečnosti takový vlak potřebuje ke vznášení méně energie, než kolik jí potřebuje pro provoz vlastní klimatizace.

Autorský článek, další zdroj: Interesting Engineering

Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Moderátor Aleš Cibulka dal všude výpověď a skončil s totálním vyhořením organismu. Po čase i s 24 stehy...

Styl

Anna (48): Matka zemřela a sestry jsou náhle kvůli dědictví jako saně

Dům a zahrada

Dopřejte si vlastní ovoce i během zimních měsíců. Důležitá je zralost při sklizni a vhodná vlhkost při...