Nová stíhačka amerického letectva ukrývá super utajovanou technologii
Tajná nová stíhačka, pokud je to vůbec nová stíhačka, je součástí programu Next Generation Air Dominance (NGAD), což je projekt letectva navržený k doplnění a případně k nahrazení strojů F-22 Raptor. Letectvo určilo pět hlavních nových technologií, které jsou podle něj pro program nezbytné. Ale o co přesně jde?
Vše je strašně tajné
Nová zpráva o NGAD poskytuje rychlý přehled o programu. Nové tajné stíhací letadlo je jen součástí programu, který bude pravděpodobně zahrnovat letadla s posádkou a bez posádky, elektronický boj a kybernetický boj, nové zbraně a další systémy. Zpráva nicméně zdůrazňuje, že mnoho cílů NGAD je přísně tajných.
Letectvo uvedlo, že projekt NGAD existuje, aby využil pět hlavních technologií, které se pravděpodobně objeví u letadel nové generace. Moc detailů ale uvedeno nebylo. Veřejná je totiž pouze jedna z pěti hlavních technologií a tou je pohon, tedy nový nebo upravený motor. Jaké by tedy mohly být další technologie?
Neviditelný stroj a schopnost střelby
Moderní stroje se potřebují vyhnout detekci. Takže zjevně půjde o novou antiradarovou technologii nové generace. Další možností je snížení infračerveného podpisu stíhačky.
Mnoho dnešních stíhaček používá k detekci nepřátelských letadel infračervený senzor namontovaný na nose nebo pod. Letadlo teplejší než okolní vzduch se díky takovému infračervenému senzoru stane detekovatelným, zejména horkými plyny vyfukujícími zadní částí letadla. Infračervené utajení by bylo velmi užitečné proti zbraním, jako je ruská infračervená řízená střela R-73.
Další možností je i optická nenápadnost nebo schopnost v podstatě učinit letadla NGAD neviditelnými pro lidské oko. Spojené státy tuto technologii zkoumaly, ale není jasné, jaké pokroky, pokud vůbec nějaké, byly v tomto bodě učiněny.
Nový tajný stíhací letoun musí být schopen sestřelit nepřátelská letadla, zejména na velkou vzdálenost. Letectvo údajně vyvíjí novou raketu vzduch-vzduch s dlouhým doletem. Je navržena tak, aby sestřelila nepřátelské stroje dříve, než americké stíhačky dostanou do hledáčku nepřátelských letounů. Další možností je laser vzduch-vzduch schopný nejen sestřelovat nepřátelské stíhače, ale také příchozí střely.
Vytrvalost
To je schopnost zůstat dlouho ve vzduchu. Nová stíhačka by tedy měla mít schopnost létat déle a dále než současné stíhačky. Letectvo by mohlo zvýšit vytrvalost pomocí kvalitnějšího motoru s nižší spotřebou paliva.
Ale není to jen o pohonu. Na konci 80. let existoval program "Have Slick“, který vyvíjel zbraně, jež se připevňují ke spodní straně letadel, což umožňuje stíhačce nést zbraně zvnějšku, zatímco není vidět na radaru. Mohlo by letectvo vyvinout podobný systém také pro přepravu paliva? Mohl by dron NGAD nesoucí palivo doprovázet stíhače s posádkou na bojových misích? Budeme muset počkat a uvidíme. Dále čtěte: Airbus chce uvést do provozu první komerční letadlo na vodíkový pohon.