Airbus chce uvést do provozu první komerční letadlo na vodíkový pohon
Vodík je sice čisté palivo, za kterým zůstává pouze pára, ale to, zda jde o palivo zelené, závisí na uhlíkové stopě při jeho výrobě. Nicméně řada zemí v Evropě investuje miliardy eur do vývoje tzv. zeleného vodíku, který by byl použitelný především v dopravě.
Evropská letadla mají být průkopníky
V posledních měsících se toho v letectví děje opravdu hodně. Jsou tu snahy o solární pohon, o letadla na baterie a v neposlední řadě o autonomní městské stroje. Díky novým technologiím se vyvíjí zcela revoluční typ cestovního stroje ve tvaru dvou křídel, který by měl být o něco šetrnější k životnímu prostředí. Ale velké cestovní letadlo na vodík je opravdovou výzvou.
"Naší ambicí je stát se prvním výrobcem vodíkových letadel, která vstoupí do provozu v roce 2035,“ řekl generální ředitel Airbusu Guillaume Faury. Proto je vývoj dekarbonizovaného vodíkového paliva pro Airbus prioritní osou rozvoje, uvedl.
Faktem je, že Airbus má s vodíkem jisté zkušenosti. Vodíkovou technologii už používá k pohonu svých satelitů a vesmírné rakety Ariane. Proto si tento přední výrobce letadel myslí, že vývoj cestovního stroje používajícího bezuhlíkové palivo nebude vyžadovat žádný zásadní technologický průlom.
Letadla budou potřebovat konstrukční změny
I přes zkušenosti, které firma s vodíkovým pohonem má, nejde o nic jednoduchého. Výrobní technologie potřebuje ještě asi pět let vývoje, aby byla dokonalá, a dodavatelé a průmyslové závody potřebují další dva roky, aby se na změny připravili. "Program bychom proto mohli realizovat kolem roku 2028,“ uvedl Faury.
Letectví generuje až tři procenta světových emisí oxidu uhličitého a vedle lodní přepravy patří k opravdu velkým znečišťovatelům životního prostředí.
Jenomže používání vodíkového pohonu u cestovních letadel by vyžadovalo některé zásadní konstrukční změny, protože vodíkové palivo vyžaduje přibližně čtyřnásobek skladovacího prostoru než současné letecké palivo, aby bylo dosaženo stejného energetického obsahu.
Francouzská vláda ale už vyčlenila 1,5 miliardy eur na vývoj vodíkových letadel v rámci plánu podpory pro letecký sektor, který je v těžké krizi kvůli pandemii koronaviru. Celkově ale Francie plánuje investovat až sedm miliard eur do vývoje vodíkových řešení, přičemž sousední Německo vyčlenilo na vodík dokonce devět miliard. Dále čtěte: Létající křídlo bez trupu nebo kabiny je revolucí v letecké dopravě.