Sedm největších letadel, která dominují naší obloze
Zde je sedm největších letadel světa, která dnes aktivně létají nad našimi hlavami.
Antonov An-225 Mrija
Podle většiny měřítek je Antonov An-225 největší letadlo na světě. Existuje jen jediný kus tohoto obra, který měl původně sloužit k přepravě kosmické lodi Buran (sovětská verze raketoplánu), ale letadlo rychle našlo další využití poté, co prošlo po zhroucení sovětského vesmírného programu rozsáhlou rekonstrukcí.
An-225 je nejtěžší letadlo, jaké kdy bylo vyrobeno, s maximální vzletovou hmotností 710 tun. Drží rekord v celkovém přepravovaném nákladu a má nejdelší rozpětí křídel a šest výkonných motorů.
Aero Spacelines Super Guppy
Super Guppy je dravec. Nafouklé letadlo bylo vyřazeno ze všech institucí na světě, kromě jediné, a tou je NASA. Americká kosmická agentura shledala, že široké rozměry letadla jsou ideální pro přepravu kosmických lodí a raketových komponentů. NASA je tak v současné době jedinou organizací, která má pro tento monstrózní letoun využití.
Lockheed C-5 Galaxy
S nosností téměř 135 tun je C-5 Galaxy největším letounem běžně provozovaným americkou armádou.
C-5 má dostatek nákladového prostoru pro přepravu dvou tanků M1 Abrams, 16 Humvee, tří Black Hawks a celé řady dalších vozidel. Bez nákladu může C-5 letět až 11 tisíc kilometrů bez doplňování paliva, což z něj činí vojenský přepravní letoun s nejdelším doletem na světě.
Boeing 747 Dreamlifter
Na začátku 21. století Boeing zjistil, že potřebuje nákladní letadlo s velkým nákladním prostorem pro přepravu komponentů pro 787 Dreamliner, které se vyráběly po celém světě. Řešením bylo vzít letadlo 747 a postavit nákladový prostor.
Dreamlifter má tak největší nákladový prostor na světě, který unese třikrát větší objem než nákladní verze 747-400F. Čtyři vyrobené stroje Dreamlifter mohou přepravovat náklad až do 125 tun.
Antonov An-124 Ruslan
An-124 Ruslan provozovaný ruským letectvem je největším vojenským letounem na světě. Téměř 30 let po svém uvedení do provozu v roce 1984 byl An-124 největším a nejtěžším nákladním letadlem na světě, ale nakonec byl překonán.
S údajnou nosností 165 tun může An-124 unést ještě více než C-5 Galaxy, i když jeho dolet není tak dlouhý.
Boeing B-52 Stratofortress
B-52 vstoupil do služby v roce 1955 a první B-52H, současný létající model, debutoval v roce 1961. Bombardér B-52 je dědečkem letectva, ale zdá se, že nestárne.
B-52 unese spoustu zbraní, včetně přesně naváděných konvenčních bomb a jaderných hlavic. Americké letectvo ho proto do důchodu nepošle a místo toho bombardér vybaví novými motory, aby se zlepšila jeho účinnost a dolet.
Zatímco obří bombardér vstupuje do své šesté dekády služby, technologie v jeho prostoru se neustále vyvíjí, protože letectvo rovněž plánuje vybavit B-52 jadernou řízenou střelou Long Range Stand Off.
Airbus Beluga
Airbus A300-600 Super Transporter, běžně nazývaný Beluga, byl speciálně navržen pro přepravu velkých letadlových dílů, podobně jako Dreamlifter. Letoun vstoupil do služby v roce 1995 a nahradil Super Guppy. V současné době navíc už existuje jeho ještě větší verze, Beluga XL. Dále čtěte: Některé Boeingy 747 stále běží na prastarých disketách.