Legendární bombardéry B-52 do důchodu nepůjdou. Dostanou nové motory a budou létat dalších sto let
Co to znamená? Fakt, že některé stroje, vyrobené v šedesátých letech minulého století, by stále mohly létat i na počátku šedesátých let současného století.
Flotila bombardérů B-52H u amerického letectva má aktuálně 76 aktivních strojů, které byly vyrobeny mezi květnem 1961 a říjnem 1962. Stroj B-52H byl původně koncipován jako jaderný bombardér, ale postupně plnil i jiné funkce, například vzdušnou podporu i útočné protivzdušné a námořní operace.
Nesmrtelný univerzál
Díky všestrannosti strojů B-52 je tahle flotila pravděpodobně téměř nesmrtelná. Americké letectvo je odhodláno udržet stroje ve vzduchu co nejdéle. Proč? Protože B-52 unese až 32 tun laserem naváděných bomb, bomb naváděných pomocí GPS či letecké řízené střely JASSM. Při jaderné misi by bombardér nesl řízenou jadernou raketu AGM-86B. B-52 tak překoná i bombardéry B-1B Lancer a B-2 Spirit ustealth.
Každý bombardér B-52 je vybaven osmi motory Pratt & Whitney TF33-PW-103, tedy těmi, se kterými byly na začátku 60. let minulého století vyrobeny. Motory umožňují bombardéru dolet 14 tisíc kilometrů. Jde tedy už o dost zastaralé motory.
Americké letectvo nyní hledá pro svoje B-52 motory nové. Nabízí se hned několik variant, včetně nových motorů od Pratt & Whitney, nebo od Rolls-Royce či GE. Letectvo chce, aby nové motory byly především tišší a ekonomičtější.
Dlouhý dolet
Úspornější motory by totiž bombardérům B-52 umožnily především prodloužit jejich dolet až o 40 procent, což znamená, že by ze svých základen doletěly prakticky na kterékoliv místo na Zemi.
Letectvo chce 608 motorů dodat během 17 let, což je dostatečný čas pro udržení 76 bombardérů ve vzduchu. A to mimo jiné znamená, že dokud se těžké bombardéry z nějakého důvodu nestanou náhle příliš drahé na provozí, je možné si představit, že by bombardéry B-52H mohly zůstat v aktivní službě po dobu úctyhodných 100 let. Dále čtěte: Projekt prezidentských letadel Air Force One komplikuje koronavirus.