Airbus chystá revoluci v komerčním létání

Budeme někdy létat v tomto okřídleném stroji?
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Letectví 
17. února 2020 06:39 / Airbus
  29   0
Airbus ukázal svůj nový stroj připomínající obří létající křídlo, které by se mohlo stát revolucí v komerčním létání. Prototyp MAVERIC má ale zatím jen pár metrů a létá na dálkové ovládání.

Prototyp je zmenšený model, který může příznivcům i potenciálním investorům ukázat silné a slabé stránky radikálního nového designu. Ale Airbus tvrdí, že to odpovídá stejným konstrukčním standardům a přesnosti jako letadla Airbus v plné velikosti. MAVERIC v plné velikosti by přepravoval cestující v uspořádání s jednou uličkou, což znamená, že by to bylo letadlo s úzkým trupem. Naproti tomu velká letadla jsou dnes stroje se širokým tělem.

U leteckých společností je obvykle rozdíl mezi letadly s úzkým a širokým tělem o úspoře paliva. Mít více uliček a mnoho dalších sedadel vyžaduje větší posádky a lety musí prodat mnohem více sedadel, aby se zaplatily. Pokud by letadlo s úzkým trupem mohlo fungovat jako cestovní, jak si Airbus přeje, mohlo by to značně snížit náklady.

Radikální nový design MAVERICu by mohl vyřešit všechny tyto problémy. Airbus tvrdí, že jeho interiér je prostornější než v konvenčních strojích a má takové umístění motoru, které snižuje hluk a také zvyšuje vnitřní prostor. MAVERIC je bezrámové letadlo, ale má více vnitřního prostoru a bezproblémový přechod z kabiny do křídel.

Má to ale mouchy

MAVERIC má malou ocasní plochu, se svislými stabilizátory podobnými letounům s dvojitým nebo dokonce vícenásobným výložníkem. Tyto stabilizátory pomáhají působit proti některým jevům při vysokorychlostním letu a při otáčení letadla. Ocas celkově pomáhá tradičnímu letadlu zůstat stabilní v prudkém větru. To je jen jedna z věcí, které musí v Airbusu vyřešit.

Vývoj prototypů, jako je MAVERIC, umožňuje Airbusu urychlit porozumění novým konfiguracím letadel a najít technologii potřebnou k letu v tak radikálně odlišných strojích. Jednou z konkrétních výzev je dynamika nízkých rychlostí a zastavení. Budoucí testování bude analyzovat aspekty, jako jsou manipulační vlastnosti MAVERICu, řízení letu, multi-objektivní kontrolní povrchy a modularita.

Jinými slovy, společnost stále musí zkoumat, jak letadlo funguje například při nenadálých situacích, s absencí křidélek, klapek či ocasu tradičního letadla. Je to proveditelné, ale bude to nějakou dobu trvat. A ušetřit až 20 procent emisí, by bylo skvělé, myslí si v Airbusu. Dále čtěte: Americké letectvo zveřejnilo první fotky nového super bombardéru Raider B-21.

Mirka Malá | inStory.cz
Témata: prototyp, letadlo, Airbus
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Věda & Vesmír

Předchůdci koronaviru se skrývají v netopýrech po celá desetiletí a jsou připraveni infikovat lidi

Dům a zahrada

V létě oceníte výrobník sody. Pomůže vám zvládat pitný režim

Cestování

Zažijte jedinečnou romantiku na pohádkově krásných místech Jadranu

Zavřít reklamu