NASA buduje své nadzvukové letadlo z částí starých válečných strojů

Nahradí tento letoun legendární Concorde?
📷
Další 1 fotografie v galerii
 Letectví 
25. března 2020 10:45 / Lockheed Martin
  79   6
Nejnovější nadzvukové letadlo Ameriky bude složeno z některých již známých součástek. NASA ho totiž staví z recyklovaných dílů z vysloužilých letadel amerických vzdušných sil, včetně stíhačky F-16.

Úsilí NASA vede k vytvoření cestovního letadla, schopného nadzvukového letu bez řinčení oken a narušení životů lidí na zemi. Na konci šedesátých let se Spojené státy, Sovětský svaz a Francie pustily do vybudování nadzvukových letadel. Výsledkem byl především dnes již legendární Concorde.

Jenomže Concorde byl neuvěřitelně hlučný, což nakonec vedlo k tomu, že mohl létat jen do některých destinací, především pak na východní pobřeží Spojených států, protože tak většinu trasy mezi Anglií a Amerikou strávil nad oceánem, kde jeho rachot nikoho nerušil.

Nové letadlo má být tiché

Projekt nového nadzvukového cestovního letadla chce znovu oživit nadzvukové komerční letectví tím, že omezí zvukové dopady trysek letounu. Letadlo s pracovním označením X-59 by mělo létat rychlostí asi 1600 kilometrů v hodině v letové hladině zhruba 16 kilometrů. Zvuk, který by dopadal na Zemi, by se pak rovnal zhruba zvuku zavírání dvěří u auta.

Nízké náklady zaručují recyklované díly

V současné době je letadlo ve vývoji v továrně Lockheed Martin Skunk Works v Palmdale v Kalifornii. Za účelem udržení nízkých nákladů NASA používá části ze starších vysloužilých trysek, včetně přistávacího zařízení ze stíhačky F-16, kabiny kokpitu z trenažérů NASA a části pohonného systému od špionážního stroje U-2 a kontrolní tyč od stíhačky F-117.

Používání dílů ze stávajících letadel snižuje náklady, rizika a dobu vývoje. Používání ovládací páky stíhačky F-117A znamená, že NASA a Lockheed Martin nemusí utrácet peníze za návrh zcela nového zařízení pro zkušební letadlo, které se ani nedostane do sériové výroby. Přistávací zařízení letadla jsou obzvláště kritickou součástí a nové součásti by navíc musely projít zdlouhavým procesem schvalování. Takže je jednoduší použít osvědčený podvozek z F-16.

Testovací nadzvukový letoun by měl být továrnou doručen do NASA v roce 2021 k testovacím letům, které by měly začít v roce 2022. Jakou budoucnost ale celému projektu NASA věští, zatím zveřejněno nebylo. Dále čtěte: Airbus chystá revoluci v komerčním létání.

Mirka Malá | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Věda & Vesmír

Archeologové našli důkazy o užívání marihuany přímo v izraelské svatyni

Dům a zahrada

Jak správně zavlažovat, abyste rostlinám spíše neuškodili

Cestování

Navštivte dokonalý svět uprostřed Atlantiku. Pro Evropana neskutečný zážitek

Zavřít reklamu