Letečtí fanoušci po celém světě mohou jásat. Největší letadlo světa znovu létá
Letadlové monstrum totiž v říjnu 2018 vstoupilo do programu údržby a upgradu, a od té doby o něm nikdo neslyšel. Není se co divit, že fandové letectví jsou na nohou.
Létající obr
Antonov 225 Mrija je původně sovětský, ale nyní ukrajinský strategický transportní letoun s maximální vzletovou hmotností 640 tun. Mrija je nejdelším a zároveň nejtěžším letounem, jaký kdy byl zkonstruován. Je poháněn šesti dvouproudovými motory a má také největší rozpětí křídel ze všech letounů v aktivní službě.
Letoun se vznesl z letiště v Kyjevě a ve vzduchu zůstal asi dvě hodiny, než se vrátil na zem. Zřejmě šlo o zkušební let.
Mrija má titul nejtěžšího letadla na světě oprávněně. Je těžší než dvoupodlažní Airbus A380, a tak většími letadly, co se týká délky, výšky a objemu, byly jen předválečné obří vzducholodi.
Objem nákladového prostoru letounu je 1220 m³ a jeho rozměry jsou 6,4 metru v šířce, 4,4 metru na výšku a 43,35 metru na délku.
Malý Ruslan
Menší sourozenec tohoto obra je Ruslan AN-124, který v současnosti přistává i na českých letištích se zdravotnickým materiálem. I tak je ale Ruslan rovněž impozantním letounem.
Mrija má sice sourozence, dalšího obra AN-225, ten ale nebyl nikdy dokončen, i když to už před čtyřmi lety vypadalo nadějně. Do vzduchu se ale dosud nedostal.
Právě se současnou koronavirovou pandemií bude náhlý vzlet obřího letadla souviset. Zřejmě bude v případě, že je technicky v pořádku, nasazen na přepravu obrovských objemů zdravotnických dodávek. Mrija totiž bývá běžně nasazen během přírodních katastrof a výjimečných situací, a nejinak tomu zřejmě bude i tentokrát. Dále čtěte: Kvůli koronaviru překonal Boeing 787 světový rekord.