Čeští experti pracují na novém modelu řízení vozidel. Vychází ze systému, který ovládá velká letadla

 Auto-Moto 
31. května 2018 09:58 / Lukáš Bauer
  1
📷
1 fotografie v galerii
S ovládáním letadla pomáhá řada elektronických systémů Shutterstock
Zajímavou inovaci v podobě ovládání automobilu představili vývojáři z Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT). Díky jejich systému řízení by se automobily ovládaly podobně jako je tomu u letadel.

Ovládání vozidel je v automobilovém průmyslu natolik zakořeněné, že si lze změnu představit jen stěží. Inovativní myšlení expertů z ČVUT ale přineslo zajímavou alternativu, zejména v rámci automobilů budoucnosti. Nový systém řízení je postaven na elektronice, která pomocí impulzů komunikuje s řídící jednotkou, která následně vykonává samotné ovládání automobilu s ohledem na mnoho dalších parametrů jízdy.

Systém řízení v letadlech, který se nazývá „fly by wire“, umožňuje rychlejší a citlivější řízení a stabilizaci letu, než by dokázal člověk, který by ovládal přímo jednotlivé prvky letadla. Podobný systém u aut označovaný „drive by wire“ již existuje, není však dosud technologicky dotažený a komerčně využitelný, protože zatím chybí znalosti ohledně nestabilních dynamik vozidel a zákonů řízení pro jejich umělou korekci.

Experti z ČVUT se právě tuto překážku snaží vyřešit. Podle nich se hlavní výhody systému projevují zejména při vysokých rychlostech, během kterých vůz získává velkou agilitu, zároveň se ale stává nestabilním a v takové chvíli vůz lépe řídí elektronika na základě výpočtů než lidská posádka.

V praxi tento systém funguje tak, že řidič neovládá přímo mechanické části vozu, jako jsou například brzdy, ale systém pouze reaguje na jeho podněty v podobě impulzů. O vše ostatní se již starají elektronické systémy, které jsou v klíčových situacích mnohem rychlejší než lidská reakce. Elektronika má tak vůz neustále pod kontrolou a spolupracuje s mnoha asistenty, kteří jsou ve výbavě vozidel dnes běžně instalovány.

Simulace provedené jeho týmem ukazují, že elektronika dokázala uřídit vozidlo i v takových situacích, kdy by lidský řidič selhal. Úspěšné byly také jízdy na testovacím polygonu.

Čeští experti si myslí, že aktivní dynamické řízení bude na trhu k dispozici už za pět až deset let, protože skvěle koresponduje s trendy elektromobility a autonomního řízení (čtěte: Elektromobil dobíjený pouze sluncem vyjede na silnice už v příštím roce).

Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Známý šéfkuchař Ondřej Molina a slavný barman Tomáš Melzer umí připravit neskutečné dobroty i z toho,...

Styl

Zimní bundy od JD Sports - připravte se na Black Friday

Tech

Sporťák s kočičíma ušima byl posledním dílkem skládačky