Levná bazarovka se stává cenným youngtimerem. Nemáte ji náhodou doma?
V Česku se jich jako nových prodalo pár stovek, další si řidiči přivezli ze zahraničí. Není divu! V době jeho největší slávy tvořil segment malých městských vozů třetinu evropských prodejů.
Peugeot 106 byl uveden na trh 12. září 1991, brzy tedy oslaví 30. narozeniny. V automobilovém světě postupují třicátníci z kategorie „moderní auto“ do kategorie „youngtimer“, tedy vůz vhodný pro sběratelské účely. Možná tedy máte doma v garáži cenný sběratelský kousek a ani o tom nevíte.
Peugeot 106 byl prvním z šesté generace, tedy z modelů, jejichž název končil šestkou. Do stejné generace se pak zařadily i další známé modely jako Peugeot 306 nebo nejprodávanější Peugeot všech dob, 206. Nejprve se Peugeot 106 vyráběl ve třídveřovém, od roku 1992 pak i v pětidveřovém provedení. Do ukončení prodeje v roce 2003 se ho vyrobilo téměř 2 800 000 kusů. Peugeot 106 se vyráběl především v Mulhouse, ale v době největší poptávky probíhala jeho výroba i v továrnách v Sochaux a Aulnay-sous-bois. Nabídka pohonů zahrnovala čtyřválcové benzinové motory o objemu 954 až 1587 cm3 a naftové agregáty o objemu 1360 až 1558 cm3.
Tento malý model svým roztomilým vzhledem přímo vybízel k vytváření různých speciálních sérií. Ostatně měl jich ze všech modelů značky Peugeot nejvíc. Za dvanáct let prodeje jich byla zhruba dvacítka. Mezi nejikoničtější patří velmi krásné edice „Roland Garros“ a „Zenith“ z roku 1993. O rok později se objevil slavný model 106 Kid s džínovými sedadly, který milovala hlavně mládež. Podobnou klientelu přitáhla i vtipná verze Cartoon. Její hlavní tváří byla totiž populární animovaná postavička Droopy. Krátce před koncem produktového života se Peugeot 106 vrátil k umírněné eleganci a vznikl stylový model „Inès de la Fressange“. Poslední speciální sérií pak byla „Enfant Terrible“, tedy v překladu zlobivé dítě v roce 2000.
Peugeot 106 existoval také ve sportovních verzích jako 106 Rallye z roku 1993, 106 XSI s výkonem 95 k z roku 1992, s výkonem 105 k z roku 1995 a 106 S16 s výkonem 120 k z roku 1996. Vůz prožil úspěšnou sportovní kariéru v soutěžích Peugeot Sport a v rallye skupiny N. V roce 1997 byl představen model 106 Maxi, inspirovaný modelem 306 Maxi. Od roku 1998 jej vyvíjel a pilotoval Lionel Montagne, v roce 2000 s ním Cédric Robert obsadil 5. místo ve francouzském mistrovství v rallye.
Zajímavou a na tehdejší dobu zcela revoluční odnoží modelu 106 byla elektrická verze 106 Electric. Stala se nejprodávanějším elektromobilem na světě a tuto pozici si udržela až do roku 2010, než nastoupily novodobé elektromobily. Celkem se jí prodalo 3 550 kusů
Malý městský model se proslavil svými zábavnými reklamními kampaněmi. Slogan „Muž je ochoten udělat cokoli, aby si mohl půjčit auto své ženy“ provázely různé scénky, které diváky zaručeně pobavily.
Pokud vás Peugeot 106 zaujal, můžete se zajet podívat na výstavu do muzea Peugeot Adventure v Sochaux ve Francii, která bude k vidění po celý letošní rok. Je zde vystaveno osm modelů: 106 Rallye (italská verze) z roku 1994, 106 XSI z roku 1992, 106 Signature z roku 1995, 106 S16 z roku 1997, 106 Enfant Terrible z roku 2002, 106 Electric z roku 1996, 106 Maxi z roku 1997 a prototyp 106 Cabriolet z roku 1992. Pokud jste šťastným majitelem tohoto modelu, můžete se s ním vydat na sraz Peugeotů 106. Koná se 11. září 2021 rovněž v Sochaux.