Vědci popsali, jak snadno lze provést kybernetický útok na auto

 Auto-Moto 
10. června 2021 15:15 / Mirka Malá
  0
📷
3 fotografie v galerii
Moderní auta nemají prakticky žádnou ochranu před kybernetickými útoky Depositphotos
Nové vozy jsou doslova přeplněné různými asistenty, vymoženostmi a připojením k internetu. A tak na sebe první kybernetické útoky na auta nenechaly dlouho čekat.

Vědci dokonce přišli na to, že moderní auta jsou poměrně lehce zranitelná a lze je snadno napadnout a narušit řadu jejich funkcí.

Hacker vám může dokonce i vypnout motor

Vypadá to jako ze starých sci-fi filmů, kdy se auta na silnici najednou zastavila, nic v nich nefungovalo, a to včetně motoru. Tým vedený výzkumníky Carnegie Mellon University CyLab objevil novou třídu zranitelností kybernetické bezpečnosti v moderních vozidlech. Takový kybernetický útok by tak mohl mít podobu vypnutí různých funkcí vozu včetně motoru, spuštěním nějakého škodlivého kódu, a to vše bez nutnosti manipulace s hardwarem či fyzického přístupu k vozidlu.

"V reakci na první generaci útoků na automobily jsme vydali nové pokyny vyzývají výrobce automobilů, aby zabudovali nové bezpečnostní prvky do svých aut, což znamená změnu hardwaru," řekl autor studie Sekar Kulandaivel.

Za zranitelností aut stojí úspory

Za faktem, že auta nejsou chráněna před kybernetickými útoky, které jsou navíc poměrně jednoduché, stojí rozhodnutí, která automobilky v posledních letech učinily. Například úpravy šetřící energii. Většina moderních funkcí vozu je v zásadě řízena jednou řídicí jednotkou (ECU) nebo elektronickými řídicími jednotkami. Aby se snížilo množství energie, kterou ECU spotřebovávají, jednotlivé funkce se vypínají, když se aktivně nepoužívají, aby šetřily energii.

"Odhalili jsme novou strategii útoku, který může cokoliv vypnout,“ říká Kulandaivel. "Byli jsme schopni vytvořit surová data v síti vozidla a vypnout jakoukoliv ECU, kterou jsme chtěli.“

Vše lze navíc spustit na dálku, aniž by bylo nutné provádět úpravy hardwaru, a to poukazuje na hlavní problém. Tím je systémový problém v konstrukci vozidel. "Zabezpečení pro výrobce automobilů dosud nepředstavovalo skutečnou hrozbu, protože se zaměřují na snižování nákladů,“ říká Kulandaivel. "Automobilový svět je de facto desetiletí pozadu za zabezpečením osobních počítačů.“ Dále čtěte: Sériová auta na vodík se stávají realitou.

Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Známý šéfkuchař Ondřej Molina a slavný barman Tomáš Melzer umí připravit neskutečné dobroty i z toho,...

Styl

Zimní bundy od JD Sports - připravte se na Black Friday

Tech

Sporťák s kočičíma ušima byl posledním dílkem skládačky