Tatra ukázala své nové vojenské speciály. Odhalila je na největším veletrhu obranných technologií
Na veletrhu IDEX, který se koná každé dva roky, pravidelně vystavují stovky firem a společností z několika desítek zemí světa. Velké pozornosti se tradičně těší i expozice Tatra Trucks, tradičního výrobce vojenských nákladních automobilů a speciálních podvozků. Tatra Trucks na veletrhu IDEX 2021 představila čtyřnápravové logistické vozidlo a speciální dvounápravový vojenský podvozek.
Význam veletrhu IDEX neustále roste. Svědčí o tom počty vystavovatelů – v roce 2017 mělo na veletrhu své expozice přes 1 200 vystavovatelů z více než 57 zemí, o dva roky později to už bylo více než 1 300 vystavovatelů ze 62 zemí. Není bez zajímavosti, že v roce 2017 i 2019 společnosti holdingu Czechoslovak Group a automobilka Tatra Trucks vystavovaly na největší ploše ze všech českých účastníků a zaujímaly i významné místo mezi evropskými vystavovateli.
Těžká vojenská technika
Prvním tatrováckým exponátem byl těžký vůz Tatra Force 8x8 pro přepravu nákladů, který je opatřen krátkou pancéřovanou kabinou z produkce Tatra Defence Vehicle. Je postaven na unikátním podvozku Tatra s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami, přičemž první dvě nápravy jsou řiditelné a všechna kola jsou vybavena systémem centrálního dohušťování.
Celková maximální hmotnost vozu může činit až 38 tun, jeho kapacita činí téměř 20 tun nákladu a je vybaven hydraulickým jeřábem o nosnosti bezmála 6 tun. Na ložnou plochu lze umístit až 8 palet standardu NATO nebo sklopné lavice pro 24 vojáků. Vůz pohání šestiválcový motor Cummins o výkonu 325 kW, který je spojen s plně automatickou šestistupňovou převodovkou Allison série 4500. Vůz je určen pro provoz v nejnáročnějším terénu i v různých klimatických podmínkách.
Chytře navržené podvozky
Druhým exponátem se stal speciální podvozek modelové řady Tatra Force v provedení 4x4 s motorem umístěným před přední nápravou. Jde o podvozkovou platformu Tatra 4x4 s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami určenou pro různá obrněná vozidla.
Trojrozměrný prostorový pevný konstrukční celek tvořený centrální nosnou rourou a pomocným žebřinovým rámem je výjimečně odolný proti kroucení a ohybu. Tento celek společně s nezávisle zavěšenými polonápravami dodává vozidlu výjimečnou odolnost proti nárazům a vibracím, chrání nástavby proti kroucení i namáhání a umožňuje rychlou jízdu i v terénu. Maximální hmotnost vozidla s tímto podvozkem může činit až 19 tun, přičemž 10 tun připadá na náklad. Na podvozek je instalován motor Cummins o výkonu 242 kW, který spolupracuje s plně automatickou převodovkou Allison série 3200. Maximální konstrukční rychlost podvozku je 115 km/h.
Tatře se daří i během krize
Kopřivnická automobilka Tatra Trucks i přes pandemickou situaci a celosvětový propad automobilového průmyslu dosáhla v roce 2020 svých výrobních cílů a splnila své závazky vůči zákazníkům. Téměř 60 procent její produkce bylo v minulém roce určeno na export, více než polovina vozů byla určena pro vojenské účely. Své podvozkové platformy Tatra Trucks dodává i pro speciální vojenská vozidla dalších výrobců. Jde například o vozidlo Titus z produkce Tatra Defence Vehicle, program samohybné houfnice Caesar 8x8 společnosti Nexter Systems nebo kolové samohybné houfnice DANA a DITA z produkce Excalibur Army. Podvozky Tatra pro vojenské aplikace jsou exportovány například do Brazílie, Jordánska, Turecka či Indie, výroba vojenských vozidel TATRA probíhá v Saúdské Arábii. Dále čtěte: (Tatra je druhou nejstarší automobilkou na světě. Legendární značka oslavila 170 let od svého vzniku).