Zajímavá technická závada mnohých aut a její řešení
Stav řízení vozu je samozřejmě dán mnoha faktory a také tím, že se u vozů, které již mají něco naježděno, sčítají různé vůle, které pak ovlivňují výsledné chování vozu. Najít proto konkrétní příčinu může být složitější, než se na první pohled zdá.
Popis závady
Závadou v řízení, kterou si dnes přiblížíme, trpí celá řada vozů. Najdete ji na různých automobilových fórech. Spočívá v tom, že má vůz tendenci při akceleraci s různou intenzitou táhnout k jedné straně, kdežto při zpomalování zase na stranu opačnou. Někdy jde o docela drobné vychýlení ze směru, které pozná jen citlivý řidič, ale jindy se může projevit i docela obtěžujícím způsobem. Auto je každopádně hůř ovladatelné, zvyšuje se pocit „plavání“ na vozovce. Sami si můžete svůj vůz vyzkoušet poměrně jednoduše. Najděte si úsek, který je naprosto rovný, a využijte chvíli, kdy nikdo kolem nejede. Nastavte volant tak, abyste jeli přesně rovně. Jeďte v tu chvíli ustálenou rychlostí kolem šedesáti či sedmdesáti kilometrů za hodinu. Držte volant pevně, nehýbejte jím a přidejte výrazně plyn. Pokud auto byť lehce změní směr a vy musíte volantem provést korekci, týká se problém i vás. Jestliže se auto při ubrání plynu naopak přesměruje na opačnou stranu vozovky, máte vše potvrzeno. Ještě zbývá dodat, že se liší strany, na které auta táhnou. Někomu se při přidání mění směr doleva, jinému doprava.
Řešení obecně
Potíží je, že existuje celá řada důvodů, proč se něco takového může dít. Jestliže je problém jen okrajový, raději se do řešení ani nepouštějte. Pokud vás ale toto chování auta obtěžuje, budete muset důvod najít. Je vhodné nejprve vyzkoušet varianty, které jsou levné a postupně pokračovat. Ještě se sluší říct, že se u mnoha aut stane, že po prohlídce v servisu bude vše v pořádku, nebudou nalezeny žádné vůle.
Řešení konkrétně
Mezi levná a nenáročná řešení, u kterých je ale třeba začít, patří kontrola nahuštění pneumatik. I taková zdánlivá drobnost může mít na svědomí mnohé potíže. Přečtěte si případně článek zde a uvidíte, že i maličkost jako prasklá žárovka může mít katastrofální důsledky. Jsou popsány případy, kdy jsou na vině špatně sjeté pneumatiky. Přitom na vzorku nemusí být pouhým okem nic vidět. Zkuste si proto přehodit zadní kola dopředu. Jestliže problém zmizí, máte vyhráno. Dalším důvodem u některých vozů bývá špatně seřízená geometrie přední nápravy. Klasickým důvodem je vůle kulových čepů. Potíže ale mohou vznikat i na silentblocích ramen. Někdy se dají vyměnit samotné silentbloky, jindy musí jít pryč celé rameno. Co když ale dojde k výměně a problémy trvají? Jsou reportovány i potíže u nových ramen levných výrobců. Když ani výměna za ramena kvalitního výrobce nepomůže, je potřeba uvážit, zda se vůle nesčítá na tyčkách řízení, případně zda problém není místo na přední nápravě na nápravě zadní. I tam totiž může kolo, které má směrovou vůli, způsobovat změnu směru celého vozu. Oprava zdánlivě malého problému se tak může podstatně prodražit.