Nová autobaterie slibuje nabití za pouhých pět minut
Specialisté na extrémně rychlé dobíjení vyvinuli lithium-iontovou baterii první generace, která může konkurovat času běžného tankování benzínu na pumpě. Ale je to opravdu reálné?
Revoluce v dobíjení
"Měníme celý zážitek řidiče, strach z dojezdové vzdálenosti a z toho, že by se mohli bez energie zaseknout někde na dálnici,“ řekl zakladatel StoreDot Doron Myersdorf. Inovace by podle něj mohla zcela změnit dobíjení elektromobilů.
Myersdorf, který svoji společnost založil v roce 2012, testoval svoji bateriovou technologii už na telefonech, dronech a skútrech, než se pustil do velkých baterií pro elektrická vozidla.
Jak už to tak ale při takových inovacích bývá, zdá se, že Izraelci jsou zatím stále poměrně daleko od průmyslové výroby rychlodobíjecích baterií pro komerční automobily. Přesto to vypadá velmi slibně a vědci pracují především s výměnou některých materiálů v klasické lithium-iontové baterii. Například vyměnili původní grafit v záporné anodě baterie za křemík. "Využíváme tuto úžasnou inovaci lithium-iontové baterie a vylepšujeme ji na extrémně rychlé nabíjení,“ řekl Myersdorf.
Společnost bez fosilních paliv je daleko
Zatímco první generace baterie se ještě ani nepřiblížila k nějakému komerčnímu provozu, přesto tým již pracuje na druhé generaci baterií s cílem snížit výrobní náklady. Ty jsou ostatně další velkou překážkou elektromobility, protože lithium-iontové baterie jsou zkrátka drahé kvůli využívaným materiálům, a zvyšují tak i konečnou cenů elektrických aut.
A proto je to tak dlouhá cesta. Po celém světě by musely být přizpůsobeny nabíjecí stanice pro baterie nové generace, jejichž cena by se pohybovala od 1 500 do 10 000 dolarů v závislosti na kapacitě.
Elektromobily jsou také stále drahé a podle Mezinárodní energetické agentury představovaly v roce 2019 pouze 2,6 procenta celosvětového prodeje.
Navíc recyklace lithium-iontových baterií je stále velkým problémem, přičemž jejichž životnost není rovněž nijak oslnivá. V průměru tyto baterie vydrží zhruba 3000 až 3500 nabití.
A v neposlední řadě jsou tu už zmiňované materiály použité v lithium-iontových bateriích. Těžba i recyklace lithia představují ekologické, politické a ekonomické výzvy, které zřejmě nepůjdou vyřešit jinak než zcela novými typy baterií s jinými materiály.