Sériová auta na vodík se stávají realitou
Aby se dal použít, je třeba ho zkapalnit, k čemuž je třeba obrovský tlak. Jeho výroba je tedy velice drahá (mnohem dražší než výroba benzínu) a stejně tak je komplikované jeho uchovávání.
Přesto lidé dlouho pátrali, jak vodík průmyslově využít. Vzhledem k tomu, že má nejmenší hustotu ze všech plynů, vypadalo to, že se z něj může být ideální náplň do balonů a vzducholodí. K ideálu to ale mělo daleko, protože vodík svou nebezpečnou výbušnou povahou zavinil mnoho katastrof. Například v roce 1937 způsobil vznícení německé vzducholodi Hindenburg. Ta během pouhých 37 vteřin kompletně shořela a s ní i 36 lidí na palubě. Obrovská energie ukrytá ve vodíku ale vědce nenechala spát a stále hledali, jak ji využít. Automobilový průmysl s touto myšlenkou koketuje už celá desetiletí. A vypadá to, že některé automobilky ji dotáhly do zdárného konce.
V dnešní době už lidstvo dokázalo vodík dokonale zkrotit. Výbušnost tohoto plynu už má pod kontrolou a pohonné systémy ho umí s pomocí vodíkových článků bezpečně využívat. Kamenem úrazu však zůstává získání a uchování vodíku. Čerpací stanici, kde ho natankujte, hned tak nepotkáte. V Česku zatím funguje jedna jediná. Nicméně zřejmě dlouho sama nezůstane. Vodík, jakožto pohon s obrovským potenciálem, přitahuje zájem mnoha společností, včetně Evropské aliance pro čistý vodík, která už do podpory tohoto řešení investovala přes 60 miliard euro. I proto zprávy o vozech na vodíkový pohon vyvolávají značný zájem veřejnosti.
To je případ nového modelu Peugeot e-Expert Hydrogen. Značka Peugeot ho odhalila před několika dny a přidala i informaci, že nový vůz dodá prvním klientům v Německu a ve Francii už na konci letošního roku. A jak tento technologický unikát funguje?
Peugeot e-Expert Hydrogen je plně elektrický vůz kombinující dva zdroje elektrické energie. Prvním zdrojem jsou vodíkové palivové články, které dodávají elektromotoru elektrickou energii vzniklou rekombinací vodíku obsaženého v nádrži a kyslíku ve vzduchu. Dalším zdrojem je baterie umístěná pod sedadly kabiny. Má kapacitu 10,5 kWh a výkon 90 kW. Tyto zdroje pohánějí elektromotor o maximálním výkonu 100 kW. Práci si mezi sebou rozdělují tak, že baterie dodává vozu energii při rozjezdu a nízké rychlosti. Pak nechá pracovat palivové články. Pokud ale potřebujete zrychlit, předjíždět nebo vyjet kopec, spojí oba zdroje síly a dodají vozu potřebný výkon. Při brzdění a zpomalování jde rekuperovaná energie zpět do baterie.
Každý ze zdrojů má svůj způsob doplňování energie. Baterii nabíjíte ze sítě, ideálně pomocí Wall boxu, se kterým plné dobití trvá přibližně hodinu. Vodík čerpáte z vodíkové plničky do tří zásobníků vodíku umístěných pod podlahou s celkovou kapacitou 4,4 kg. Naplnění nádrží zabere asi tři minuty a poskytne dojezd na více než 400 kilometrů. Tuto vzdálenost pak vůz ujede zcela tiše, bez zápachu, bez vibrací a bez emisí CO2. Navíc si e-Expert Hydrogen zachovává vlastnosti ostatních verzí modelu Peugeot Expert poháněných spalovacím nebo elektrickým motorem. Objem nákladového prostoru je tedy až 6,1 m³, a to bez ohledu na pohon. Vůz má také úctyhodné užitečné zatížení až 1 100 kg a schopnost utáhnout až tunový přívěs. Uložení vodíkových nádrží pod podlahou zaručuje také optimální rozložení hmotnosti, komfort pro cestující, vynikající jízdní vlastnosti vozu i bezpečnost.
Je zřejmé, že než budou běžně po silnicích jezdit auta poháněná vodíkem, potrvá ještě pár let, nicméně už teď se dá předpokládat, že tento „hořlavý plyn“, jak ho nazval jeho objevitel anglický fyzik Henry Cavendish, má před sebou zářnou budoucnost.