Vyrobit a zlikvidovat? To je passé. Role výrobců sahá mnohem dál
Tento světový výrobce automobilů působící po celém světě, zaměstnávající přes 100 tisíc lidí a prodávající přes milion vozů ročně, se rozhodl zásadně změnit svoje pracovní postupy, metody, výrobní procesy… zkrátka kompletní fungování společnosti. Jeho cílem je dosáhnout do roku 2038 tak zvaného stavu „Carbon Net Zero“. Jedná se o to, že firma hodlá dosáhnout nulových emisí uhlíku.
Klíčovou změnou v ekologické strategii firmy je cirkulární ekonomika. Ta zcela mění přístup k používaným materiálům a výsledným produktům. Z hlediska matriálů se počítá s používáním stále většího množství recyklovaných materiálů, repasování, opětovného použití a recyklace vozidel a dílů.
Příkladem inteligentní recyklace je speciální tkanina, kterou Peugeot použil v novém extravagantním konceptu Peugeot Inception. Pro výrobu tohoto materiálu se vezmou zbytky 100% polyesterové tkaniny. Těch je všude plno. Jen v designovém centru Peugeotu ho vzniká pěkných pár tun. Zbytky tkaniny jsou tepelně slisovány ve vakuu, přičemž je do nich vstříknuto pojivo ve formě přírodní pryskyřice. Tato technologie vytváří extrémně tvrdý a odolný materiál, který může sloužit jako nosný nebo obkladový díl. Lze ho použít pro různé konstrukce, jako jsou dveře, a není třeba ho obkládat dalšími díly.
Metoda repasování se zase vztahuje k náhradním dílům. Repasované součástky si můžete koupit i dnes. Například repasovaný filtr pevných částic je mnohem levnější než nový, přitom je stejně účinný a mnohem méně zatíží životní prostředí. Všechny autorizované servisy Peugeot mají katalogy, které repasované díly zahrnují. Tyto udržitelné a cenově dostupné díly pak zákazníci mohou v servisech objednávat. Výběr je na vás. V současné době funguje prodej repasovaných dílů ve 155 zemích, včetně Česka, a nabízí přes pět milionů různých součástek.
Uvidíte-li na součástkách svého auta nápis SUSTAINera, můžete se pochválit za ekologický přístup. U těchto dílů si totiž můžete být jisti, že při jejich výrobě bylo použito až o 80 % méně surovin a až o 50 % méně energie než při výrobě rovnocenného dílu bez recyklovaného obsahu.
Kromě přístupu k dílům a materiálům mění Peugeot postoj i k samotným produktům, tedy novým automobilům. U nich bude docházet k prodlužování životnosti vozu. Zejména se bude jednat o elektromobily. Životnost elektromobilu bude 20 až 25 let, zatímco dnes je to u vozu se spalovacím motorem přibližně 15 let. Auto bude mít delší život nejen díky novým materiálům a technologiím, ale i díky novým softwarům. Informační systémy vozů totiž půjde upgradovat, a to „Over the Air“ tedy na dálku, aniž byste museli do servisu. Pokud přece jen do servisu přijedete, koncesionář se kromě pravidelné prohlídky vozu postará i o obnovení opotřebitelných částí vozu, jako je například čalounění či obložení, aby vůz stále vypadal jako nový. Blíže to popisuje Matthias Hossann, šéfdesignér značky Peugeot: „Představte si, že už nebudou žádná ojetá auta. Namísto toho bude renovovaný a personalizovaný vůz, který můžete kdykoli aktualizovat nebo upgradovat podle svých potřeb. Produkt, který je vždy aktuální a zachovává si svou hodnotu po celou dobu životnosti.“
Zdroj: Peugeot