Američané ve volném vesmíru opravili vesmírnou stanici

30. března 2018 09:35 / Lukáš Bauer
Astronauté provedli během směny řadu oprav Shutterstock
Dvojice amerických astronautů opravila ve volném vesmíru Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS). Astronauté během nebezpečného pobytu mimo vnitřní prostory ISS instalovali nové antény, vyměnili kamerový systém a provedli další nutnou údržbu exteriéru.

Američtí astronauté Richard Arnold a Andrew Feustel, který je známý tím, že si na ISS přivezl postavu krtečka z animovaného seriálu českého výtvarníka Zdeňka Milera, včera dokončili nebezpečnou pracovní směnu ve volném vesmíru.

Během šest hodin trvajících prací zkušení astronauté nainstalovali antény, vyměnili kamerový systém na jednom z nosníků a také dokončili nutnou výměnu kapalinových mostů k chladicímu systému stanice.

Nejdůležitější byla instalace antén, které budou sloužit pro datové připojení přístroje ECOSTRESS prostřednictvím systému stanice. Tento přístroj bude na ISS dopraven ještě letos nákladním modulem Dragon společnosti SpaceX.

Sofistikovaný přístroj je určen k dálkovému teplotnímu průzkumu pozemských ekosystémů, aby vědci lépe porozuměli tomu, kolik vody rostliny potřebují.

Pro Arnolda je dnešní výstup do volného prostoru v pořadí třetí, pro Feustela sedmý. První tři uskutečnil v roce 2009 při opravě Hubbleova kosmického teleskopu, další tři pak v roce 2011, kdy se podílel na výstavbě ISS.

Feustel s sebou na každou kosmickou misi bere předměty odkazující na Českou republiku, protože jeho manželka Indira má české kořeny. Poprvé měl u sebe básnickou sbírku Jana Nerudy Písně kosmické a také českou vlajku, na druhé cestě ho pak doprovázela figurka Krtečka. Ta nyní, v menším provedení, k ISS přiletěla znovu.

Mezinárodní vesmírná stanice je centrem vesmírného výzkumu. Na její palubě provádí astronauté řadu pokusů včetně výzkumu bakterií a jejich chování ve vesmíru. V listopadu loňského roku dokonce ruští astronauté informovali o tom, že na vnější stěně ISS objevili bakterie, které nejsou pozemského původu (čtěte: Astronauté objevili ve vesmíru bakterie, které nepocházejí ze Země).