Slavná závodní stáj Formule 1 představila unikátní podvozek pro elektrické vozy

 Auto-Moto 
04. března 2018 11:13 / Lukáš Bauer
  0
📷
4 fotografie v galerii
Platforma využívá speciální technologii 3D struktur Williams Advanced Engineering
Konstruktéři stáje Williams, která je známá zejména díky mnoha vítězstvím v šampionátu Formule 1, postavili unikátní platformu pro elektrické vozy. Jejich kompozitní konstrukce nabízí řadu výhod a také směr, kterým by se mohly platformy elektrických vozů v budoucnu ubírat.

Kromě Ferrari, žádný tým Formule 1 nevyhrál více světových šampionátů konstruktérů než stejnojmenná organizace Franka Williamse. Úspěch na okruhu byl pro známou stáj v posledních letech velmi těžký, Williams naposledy zvítězil v závodě v roce 2012.

Projektování a stavba závodních vozů není ale jediná věc, která se odehrává v útrobách jeho základny v Oxfordshire v Anglii. Sesterská společnost Williams Advanced Engineering již delší dobu pracuje na nové chytré platformě určené pro elektrická vozidla, kterou nedávno představila.

Novinku nazývá FW-EVX a jedná se o kompletní platformu zahrnující baterie s přidruženým chlazením, zavěšení až čtyř motorů a deformační konstrukce ve škálovatelném provedení. Inteligentní platforma může být použita ve středních a větších elektrických vozidlech. FW-EVX je zvláště zajímavá tím, že je extrémně lehká díky použití uhlíkových vláken

„Elektrické vozidlo postavené na platformě FW-EVX může být lehčí, bezpečnější, ekologičtější a mnohem hospodárnější oproti vozidlům postaveným na konvenčních platformách,“ uvedl Paul McNamara, technický ředitel společnosti Williams Advanced Engineering.

Platforma umožňuje také pužití bateriových modulů s vysokou pevností, které přispívají k celkové tuhosti celé konstrukce. Williams v této oblasti využil know-how, které získal během stavby baterií pro vozy Formule E.

Ramena a zavěšení je také vyrobeno z uhlíkových kompozitů (z nichž 80 procent je recyklovatelných). Do svého tvaru jsou díly lisovány za pouhých 90 sekund. Williams uvádí, že výroba není dražší než z tradičního z hliníku, ale váží o 40 procent méně. Celkově FW-EVX váží pouhých 995 kilogramů, včetně akumulátoru 80 kWh o váze 350 kilogramů.

Taková platforma by mohla být jednou nezbytná pro masovou produkci vozidel, která by pro svůj pohon využívala pouze sluneční energii. Jedno takové by mělo vyjet na silnice již v příštím roce (Čtěte: Elektromobil dobíjený pouze sluncem vyjede na silnice už v příštím roce).

Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Móda a kultura: Jak kulturní rozmanitost ovlivňuje módní trendy?

Styl

Vodu z rýže byste neměli vylévat do odpadu. Důvod vás možná překvapí

Tech

8 mýtů o hybridech, které vám brání vytěžit z tohoto pohonu maximum