Tajemný raketoplán X-37B je po 908 dnech ve vesmíru zpět na Zemi. Žádné detaily jeho vesmírné mise nebyly nikdy prozrazeny veřejnosti

15. listopadu 2022 12:44 / Mirka Malá
X-37B je malý vesmírný raketoplán, který létá jen na tajné mise NASA / volný zdroj
Je to rozhodně nový rekord bezpilotního raketoplánu X-37B. Ve vesmíru na tajné misi strávil celých 908 dní, ale už je zpět na Zemi. Údajně tam prováděl vědecké práce, ale žádné detaily jeho vesmírné mise nebyly nikdy prozrazeny veřejnosti.

X-37B je takový malý technologický zázrak. V podstatě by se dalo říct, že se jedná o vesmírný dron. Raketoplán je totiž bezpilotní, funguje tedy částečně autonomně a poháněn je jen solární energií. Poprvé se do vesmíru na svoji první tajnou misi dostal v roce 2010 a od té doby se veřejnost o jeho úkolech ve vesmíru prakticky nikdy nic nedozvěděla.

Naposledy strávil raketoplán ve vesmíru 780 dní, což je rekord, který byl tedy jeho právě skončenou misí překonán. O víkendu se X-37B po 908 dnech vrátil na Zemi. Raketoplán provozuje Úřad pro rychlé schopnosti letectva a US Space Force a je také známý jako Orbital Test Vehicle 6. Na svoji poslední misi, která právě skončila, byl vynesen raketou United Launch Alliance Atlas 5 17. května 2020.

Údajně X-37B prováděl ve vesmíru různé vědecké práce a experimenty, jakého druhu ale tyto experimenty byly, není zkrátka jasné. Něco málo se ale veřejnost přeci jen dozvěděla. Jedním z experimentů byl údajně satelit FalconSat-8, který má za úkol zachytit sluneční světlo a přeměnit ho na stejnosměrnou elektrickou energii. Tento satelit je stále na oběžné dráze. Pak také X-37B prováděl experiment s označením METIS-2, což je projekt NASA, která studuje, jak vesmírné prostředí ovlivňuje různé typy materiálů. A v neposlední řadě raketoplán také umožnil experiment se semeny různých plodin, kde vědci zase zkoumali, jak dlouhodobá expozice vesmíru tato semena ovlivnila.

Vzhledem k tomu, že raketoplán prakticky provozuje armáda, je ale jasné, že X-37B prováděl ve vesmíru 908 dní i zcela jiné operace. I když jde vlastně o raketoplán, který je variací na stroj X-37A, kterou NASA vytvořila na konci 90. let. Jenomže pak celý program převzalo od NASA americké ministerstvo obrany. A od roku 2010 pak vojáci provozují hned dva raketoplány X-37B.

Podle podplukovníka Josepha Fritschena, který je programovým ředitelem X-37B z Úřadu pro rychlé schopnosti letectva, posouvá X-37B hranice experimentování pro elitní vládní a průmyslové týmy. A tím je prakticky řečeno hodně.

O misích tohoto vesmírného dronu se tedy toho moc neví, ale co je vlastně tento autonomní raketoplán zač? Je to vlastně kosmická loď od Boeingu a je opakovaně použitelná. Do vesmíru jí vynáší nosná raketa, X-37B ale pak sama umí při návratu vstoupit do zemské atmosféry a přistát jako raketoplán. Je to ale poměrně malý stroj, který na délku měří jen necelých 9 metrů a má dvě šikmé ocasní ploutve. Při svém návratu na Zemi dokáže letět rychlostí až 25 Mach.

Technologicky má X-37B vylepšený systém tepelné ochrany, vylepšenou avioniku či autonomní naváděcí systém. Přesto je jeho systém tepelné ochrany stále postaven na křemičitých keramických dlaždicích, které kdysi několikrát selhaly při letech legendárních raketoplánů.

X-37B je prakticky od začátku své existence opředen různými konspiračními teoriemi, protože informací o tom, co tam nahoře vlastně pořád dělá, je skutečně málo. Spekuluje se o tom, že může fungovat jako špionážní letadlo nebo jako cargo vesmírných zbraní. Také se objevily spekulace, že je používán k testování různých špionážních senzorů, a před šesti lety se mluvilo o tom, že Američané testují verzi elektromagnetického mikrovlnného tryskáče EmDrive a americké letectvo později přiznalo, že skutečně testuje nějaký převratný raketový pohon.

Před třemi lety se objevily informace z velmi dobrého zdroje, že stroj umí změnit oběžnou dráhu a tudíž je schopen provádět tajné aktivity minimálně po nějakou dobu zcela nepozorovaně. Také satelity, které X-37B na svých misích v minulosti vypustil, nebyly údajně nahlášeny podle úmluvy Úřadu OSN pro vesmírné záležitosti. A to je jen několik spekulací z mnoha dalších, které tento zajímavý vesmírný stroj obklopují.

Autorský článek, další zdroj: Insteresting Engineering