Nadzvukový letoun X-59 čeká rok plný testů. Má být budoucností letecké dopravy
Rok 2022 bude pro stroj NASA X-59 Quiet SuperSonic Technology (QueSST) opravdu klíčový. Hned v úvodu roku ho čeká kritické pozemní testování a konec roku by měl být ve znamení prvního letu.
Stroj pro komerční hypersonické lety
V Texasu čekají na X-59 pozemní testy, aby se zajistilo, že letadlo vydrží zatížení a namáhání vyskytující se obvykle během letu. Tým také zkalibruje a otestuje palivové systémy, než se X-59 vydá zpět do Kalifornie k dalším testům a dokončení.
X-59 je navržen tak, aby snižoval hlasitost zvukového třesku, ke kterému dochází, když letadlo letí rychleji, než je rychlost zvuku, na jemné, tiché bušení. Rozdíl by pro představu měl být asi následující. Představte si zhruba rozdíl mezi burácejími hromy, které otřásají celým vaším domem, a bouchnutím dveří od auta vašeho souseda. To je opravdu rozdíl tak obrovský, že by se hypersonické lety díky tomu staly rázem běžnou součástí letecké dopravy.
Letadlo bude vydávat hluk o síle pouhých 60 decibelů
Stroj, který sestává z jednodílného křídla, středního trupu a ocasní plochy, má být plný nových technologií tak, aby byl snadno ovladatelný pro pilota, letěl rychle a zároveň vydával minimální hluk. Cílem je 60 decibelů na zemi při cestovní rychlosti 1,42 Mach, což odpovídá 1,510 kilometru v hodině. X-59 má létat v cestovní výšce 16.800 kilometrů, tedy zhruba o polovinu výše, než je výška současných cestovních letadel.
Stroj ale nebude snadné pilotovat. Zapuštěný kokpit totiž znamená, že dlouhý a špičatý kužel nosu bude bránit pilotům ve výhledu dopředu. X-59 bude využívat vylepšený systém letového vidění (EVS) skládající se z přední 4K kamery, takže piloti, kteří budou jednou na těchto strojích létat, se budou muset naučit vzlétat i přistávat jen pomocí obrazovky, aniž by mohli provést jakoukoliv vizuální kontrolu přímo z okna kokpitu.