Americké letectvo se dočkalo nového obrovského tankeru KC-46, o kterém tvrdí, že ve vzduchu doslova změní hru
Nový obrovský tanker je vlastně přestavěný Boeing 767 s několika úpravami. Je to tedy širokotrupý, dolnokřídlý stroj. Letová paluba KC-46 má prostor pro čtyřčlennou posádku a v přední části letadla se také nachází prostor pro patnáctičlennou posádku. Zadní část letadla je pak poměrně víceúčelová. Mohou v ní být sedadla až pro 58 vojáků nebo nákladní prostor pro 18 palet. A v neposlední řadě lze zadní část KC-46 přeorganizovat pro lékařské účely a v takovém případě se do ní vejde 54 pacientů.
KC-46 unese 96 297 kg paliva, což je o 10 procent více než starší KC-135, a 29 000 kg nákladu. Tanker je chráněn pomocí infračervených protiopatření a letadlo rovněž disponuje omezenými možnosti elektronického boje.
Na zádi letounu se nachází výložník pro doplňování paliva fly-by-wire doplněný o křídlové vzduchové tankovací podvěsy na konci křídla a středový brzdový systém pod zadním trupem, což znamená, že stroj zvládne oba typy tankování, a to dokonce i během jediného letu.
Zatím u starších tankerů probíhalo tankování ve vzduchu obvykle tak, že na úplném konci letadla seděl, nebo dokonce ležel na břiše jeden operátor a celou tankovací proceduru kontroloval pouze pohledem z okénka. U KC-46 ale pomůže úplně nový systém Aerial Refueling Operator Station (AROS), který jako videooperátoři budou obsluhovat dva vojáci.
Operátoři tak mají na monitoru k dispozici obraz z několika multispektrálních kamer rozmístěných po celém letadle. Nepotřebují už tedy žádný vizuální kontakt z okna. AROS má hned tři hlavní displeje pro každého operátora. Centrální 2D/3D displej poskytuje pohled na zadní část letadla při doplňování paliva po výložníku. A pak mají také k dispozici systém vzdáleného vidění.
Jak už bylo řečeno, nový tanker KC-46 dokáže ve vzduchu natankovat úplně všechny typy vojenských letadel. Až na jedno. Tím je A-10 Warthog, což je strašně škaredý, ale velmi nebezpečný bitevní letoun určený k přímé podpoře pozemních jednotek. Nicméně americké letectvo momentálně pracuje na tom, aby se A-10 inovoval tak, aby i u něho mohlo probíhat tankování za letu přímo z nového tankeru KC-46.
Nový tanker, který si americké letectvo minulý týden odsouhlasilo a už létá s prvním strojem, nebude mít rozhodně jen tankovací schopnosti. KC-46 Pegasus, jak zní celý oficiální název tohoto úctyhodného stroje, bude mít i řadu dalších zajímavých schopností, které z něho dělají poměrně multifunkční stroj. Letadlo bude mít k dispozici řadu senzorů a dalších technologií a ve vzduchu bude schopné sbírat neuvěřitelné množství dat. KC-46 tak může díky své obrovské datové síti fungovat jako vzdušný komunikační uzel.
V boji to mimo jiné znamená, že palubní systém tankeru mu umožňuje fungovat jako bezpečný uzel spojující letecké operační středisko na zemi s dalšími letadly létajícími ve vzduchu, čímž se zvyšuje povědomí o tom, co se děje na bojišti. Nehledě na fakt, že KC-46 bude schopen posbírat řadu zpravodajských nebo špionážních informací.
Není se tedy co divit, že americké letectvo je z příchodu tohoto tankeru doslova nadšené. Nicméně letectvo neočekává, že prohlásí flotilu KC-46 alespoň částečně za provozuschopnou dříve jak v roce 2024, tedy oficiálně. Do konce dekády pak americké letectvo plánuje vybudování flotily 179 letadel KC-46 Pegasus.
Autorský článek, další zdroj: Defense News