Elektromobilům roste dojezd, v budoucnu ujedou přes šest set kilometrů 

 Auto-Moto 
10. ledna 2022 09:48 / Ema Maxová
  13
📷
5 fotografií v galerii
V posledních letech se stále více hlásí ke slovu elektřina Peugeot
Je všeobecně známo, že elektrický motor není vynálezem posledních let. V podstatě se dá říci, že je tu s námi takřka odjakživa. Experimenty použít elektřinu pro pohon vozidel se totiž prováděly už v samotných počátcích automobilismu. Postupem času se však nafta a benzín ukázaly jako efektivnější a praktičtější a jednoznačně se ujaly vlády.

Na elektromobil se pozapomnělo, jen občas se objevilo pár pokusů vrátit jej do hry. Dnes je ale všechno jinak.

V posledních letech se totiž elektřina stále více hlásí ke slovu. Způsobila to nová pravidla Evropské unie. Ta požaduje po automobilkách, aby dosáhly průměrných emisí tak nízkých, že to bez elektromobilů prostě nejde. Takže ať konstruktéři chtějí či nechtějí, musí elektrifikovat svoje modelové řady. Co na to klienti?

Ti posuzují zejména tři hlavní argumenty, které většinou v souboji benzín vs. elektřina rozhodnou ve prospěch benzínu (či nafty), a to jsou pořizovací cena vozu, infrastruktura a dojezd. Zejména poslední jmenovaný faktor – dojezd – tlačí u elektromobilů misku vah dolů. Ovšem zdá se, že ne nadlouho. Výzkumná a vývojová centra automobilek totiž neúnavně hledají možnosti, jak dojezd elektromobilů prodloužit, a evidentně se jim to daří.

Příkladem jsou 100% elektromobily Peugeot e-208 a městské esúvéčko e-2008. Byly uvedeny na český trh začátkem roku 2020. V jejich technických průkazech byl uveden dojezd 340 kilometrů pro menší e-208 a 310 kilometrů pro robustnější e-2008. Dva roky po uvedení Peugeot oznámil, že tato čísla už nebudou platit a dojezd vzroste o téměř desetinu, a to výhradně technologickým vylepšením bez nutnosti zvětšit baterii, změnit motor či omezit uživatelské charakteristiky vozu. Co konkrétně se tedy změnilo?

Především došlo k optimalizaci pneumatik, které přešly do třídy „A+“ a díky nižšímu valivému odporu poskytují vyšší účinnost. Jedná se o 16palcová kola v případě vozu Peugeot e-208 a 17palcová kola u vozu Peugeot e-2008. Kromě toho došlo k vylepšení mechaniky. Vozy nabízí nový převodový poměr, který optimalizuje dojezd při jízdě po silnici a dálnici. A konečně, nové tepelné čerpadlo ve spojení s čidlem vlhkosti instalovaným v horní části čelního skla optimalizuje energetickou účinnost vytápění a klimatizace. Informace přenášené tímto čidlem umožňují přesněji řídit recirkulaci vzduchu v prostoru pro cestující a v konečném důsledku zachovat množství energie obsažené v baterii během fází vytápění a udržování teploty uvnitř vozu. Účinnost tohoto vylepšení je patrná zejména při nízkých venkovních teplotách.

Díky těmto optimalizacím získal Peugeot e-208 k dobru 22 kilometrů a nyní ujede na jedno nabití až 362 kilometrů. Peugeot e-2008 pak dostal navíc 25 kilometrů, což znamená celkových 345 kilometrů. To na elektromobil není zrovna málo. Pro představu, jedná se o vzdálenost mezi Prahou a Ostravou. Na běžné cestování do školy, do práce, na nákupy atd. tak elektromobil nepřináší žádná omezení. 

A to zdaleka není konec. Elektrické vozy mají před sebou ještě mnohem zářivější budoucnost. Peugeot totiž oznámil, že pracuje na nových řešeních, která do dvou let zajistí u elektromobilů dojezd až 650 kilometrů. Navíc automobilový koncern, kam Peugeot patří, přestavuje svou továrnu ve městě Ellesmere Port v Anglii na výrobu baterií, aby snížil svou závislost na dovozu z Číny a Korey. 

Zdroj: Peugeot.

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Je zpěvák Ricky Martin stalker? V Portoriku dostal soudní zákaz přiblížení a kauzu se snaží ututlat

Styl

Kde se v mozku bere slušné chování a proč tedy v Česku tolik chybí?

Dům a zahrada

Přilákejte včely na zahrádku. Modré květiny jsou pro ně výjimečné

Zavřít reklamu