LED světla svítí modře a vydrží až 15krát déle než halogeny

V novém Peugeotu 308 se objevuje maticová technologie Matrix LED
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Auto-Moto 
29. srpna 2021 18:39 / Peugeot
  0   0
V počátcích automobilismu, před 130 lety, si první auta svítila svíčkou uzavřenou v komůrce na přední masce. Žárovka pak způsobila doslova světelnou revoluci. Dvacáté století patřilo halogenům a xenonům, v jednadvacátém století se pak ujaly vlády elektroluminiscenční diody neboli LEDky.

LED světla byla primárně navržena jako bezpečnostní prvky pro osvětlení a signalizaci, rychle se ale ukázalo, že mají také velký estetický přínos. Auto s LED světlomety totiž designově vypadá mnohem lépe než s obyčejnými halogeny. Některé značky toho náležitě využily. Například pro Peugeot, který LEDky používá od roku 2012, se staly základním nástrojem pro posílení identity jeho vozů. Díky této technologii tak rozeznáte peugeoty na první pohled ve dne i v noci.

Z technologického hlediska se světlo vyzařované LED diodami jeví jako bílé stejně jako u xenonových světlometů. Ve skutečnosti je toto světlo modré. Prochází vrstvou fosforu, která pohlcuje velkou část modrého spektra a dodává diodě LED její charakteristickou bílou barvu. Kromě toho, že mají LED diody 10 až 15krát delší životnost než halogenové žárovky, spotřebovávají velmi málo elektrické energie a přispívají tak ke snížení emisí CO2.

Přestože je LED technologie dnes poměrně běžnou záležitostí, stále se jedná o příplatkovou výbavu. Jen vzácně se objevuje jako součást sériové výbavy. Nově na trh přicházejí modely Peugeot 308 a 308 SW, které se také pustily touto bezpříplatkovou cestou. LED světlomety jsou u nich standardem už od základních verzí. Ve vyšších úrovních výbavy se dají objednat i adaptivní světlomety Full LED s maticovou technologií Peugeot Matrix LED Technology, což je současný „top level“ ve svícení. 

Maticový modul zajišťující funkci dálkových světel je složený z dvaceti LED diod, které přidávají svůj světelný paprsek ke světlu potkávacích světel. Zde se uplatní adaptivní funkce systému, protože těchto dvacet modulů se zapíná a vypíná a mění svůj světelný výkon individuálně a plynule v závislosti na vnějších podmínkách. Kamera v horní části čelního skla analyzuje prostředí a přizpůsobuje rozsvícení a intenzitu jednotlivých LED diod v soustavě. Světelný paprsek se díky tomu automaticky nastavuje tak, aby poskytoval optimální osvětlení a dálková světla byla vždy zapnutá, aniž by oslňovala ostatní vozidla. 

Jakmile se Peugeot 308 ve tmě přiblíží k jinému vozu (v protisměru i ve stejném směru), analyzuje a sleduje jeho pohyb. Světelné segmenty dálkového světla se kolem detekovaného vozidla vypnou a vytvoří stínový tunel, takže řidič jiného vozidla není oslněn, ale okolí zároveň zůstává jasně osvětleno. 

Peugeot Matrix LED Technology vozů Peugeot 308 a 308 SW zajišťuje jednak optimální osvětlení, ale navíc dokáže automaticky přepínat mezi různými režimy osvětlení v závislosti na vnějších podmínkách. Rozlišuje režim ve městě (0-50 km/h), mimo město (50-100 km/h) a na dálnici. Každému režimu se maticová technologie přizpůsobí tak, aby řidič vždy dokonale viděl a nemusel se o nic starat.

Zdroj: Peugeot

Ema Maxová | inStory.cz
Témata: světla, auto, LED, halogeny
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Věda & Vesmír

Měsíc narušuje náš spánek. Vědci v nové studii potvrdili, že lunární cykly na nás opravdu mají vliv

Dům a zahrada

Staré dobré hašené vápno. Výborně ochrání stromy před mrazy

Cestování

Hledáte nejkrásnější místo na planetě? Nemusíte jezdit daleko

Zavřít reklamu