Překvapivá historie verze kombi aneb z Popelky královnou
Jednou z takových znček byl Peugeot. Nebál se uvést na trh hned dvě verze kombi Peugeot 203, natolik si byl svou strategií jistý. Netrvalo dlouho a ukázalo se, jak prozíravé rozhodnutí to bylo.
Své první kombi Peugeot představil v roce 1949. Model 203 byl uveden ve verzi Familiale určené hlavně pro rodiny a v jednodušší poněkud strohé verzi Commerciale. Dosud znali zákazníci jen „tradiční“ Peugeot 203 ve verzi hatchback, posléze i jako kabriolet s plátěnou skládací střechou. Peugeot 203 už při svém odhalení na pařížském autosalonu v roce 1947 vzbudil rozruch svými moderními aerodynamickými tvary. Mnozí ho přirovnávali k nádhernému předválečnému modelu Lincoln-Zephyr.
Peugeot 203 o váze 920 kg s motorem o objemu 1,3 litrů a výkonu 42 koní byl schopen uhánět maximální rychlostí 116 km/h. Svou dynamikou a skvělým designem si získal obrovskou popularitu a továrna Peugeotu v Sochaux se rozjela takovým tempem, jakého ještě nikdy předtím nedosáhla. Otázkou tedy bylo, jak zákazníci zvyklí na tradiční elegantní model, přijmou verze, u kterých aerodynamickou splývající záď, nahradí „bouda“, neboli hranatý a objemný zavazadlový prostor. Přijali to nadšeně. Kombíky 203 se prodávaly jedna radost.
Dobré přijetí těchto modelů podnítilo společnost Peugeot k dalšímu rozvoji nabídky. Již v roce 1956 uvedla na trh model Peugeot 403 kombi, který byl nabízen také v rodinné verzi Familiale a užitkové verzi Commerciale. V roce 1962 jej nahradil Peugeot 404 kombi, zatímco Peugeot 203 kombi čekal na svého nástupce až do roku 1965, kdy se na trhu objevil model Peugeot 204.
Historie tak byla definitivně zahájena a postupem času se otevíraly nové kapitoly: Peugeot 304 a 504 kombi v 70. letech, Peugeot 305, 505 a 405 kombi v 80. letech, Peugeot 306 a 406 SW v 90. letech. Na začátku nového tisíciletí Peugeot tento žánr ještě rozšířil o dva originální modely: Peugeot 206 SW, jehož rozměry jsou na vůz kombi mimořádně malé, a Peugeot 307 SW, který převzal některé dobré nápady z vozů MPV. Seznam následně pokračoval verzemi SW modelů Peugeot 308 (1. generace) 407 a 508 (1. i 2. generace).
V průběhu času vozy typu kombi prošly proměnou. Pryč jsou hranaté tvary, zmizely ústupky ve prospěch praktičnosti, aerodynamika dosahuje úrovně hatchbacků a výbava už dávno není osekaná. Verze kombi se stala královnou trhu. Názornou ukázkou je nový Peugeot 308 SW, který přijde na český trh začátkem příštího roku.
Stejně jako hatchabck, z něhož vychází, je tento model bezpochyby jedním z nejatraktivnějších vozů ve svém segmentu. Objem zavazadlového prostoru dosahuje 608 litrů a po úplném sklopení lavice dokonce 1 634 litrů. Nový Peugeot 308 SW je praktický také díky třídílné lavici, kterou lze sklopit přímo ze zavazadlového prostoru pomocí ovládacích prvků v bočních stranách. Rozvor nového modelu Peugeot 308 SW byl oproti hatchbacku o 55 mm delší. Díky tomu se zvětšil prostor pro cestující vzadu a vůz získal stabilnější vzhled.
Nový Peugeot 308 ve verzích hatchback i kombi SW je vybaven 10palcovým 3D digitálním přístrojovým panelem a inovativním 10palcovým středovým dotykovým displejem s vysokým rozlišením a novým systémem Peugeot i-Connect® Advanced. Plně konfigurovatelné přepínače i-toggles nahrazují tradiční ovladače. Další nedílnou součástí systému Peugeot i-Cockpit® je malý volant. Značka již od uvedení na trh nabízí širokou škálu motorů, včetně dvou plug-in hybridů o výkonu 180 a 225 k.
Zdroj: Peugeot